De Kia EV6: sportief eco-vriendelijk laadmonster 

De elektrische (r)evolutie gaat snel. Er is opnieuw een exemplaar waar velen lang op hebben gewacht. De Kia EV6. Maken de Koreanen het waar? 

Dennis de Groot van Business Traveller mocht van Kia de lang verwachte EV6 testen. Omdat we eerder al de Hyundai IONIQ5 hebben mogen testen, waren de verwachtingen hoog. De Kia EV6 is namelijk op hetzelfde Electric-Global Modular Platform (e-GMP) gebouwd als de IONIQ5. Met de mogelijkheid om met 800 volt te laden, is ook de EV6 een waar laadmonster. In 18 minuten van 10% naar 80% en in 27 minuten een volledig opgeladen accu, zijn laadsnelheden waar veel autoproducenten alleen nog maar van kunnen dromen. En dat met een maximaal rijbereik van maar liefst 528 kilometer. Maar zijn alleen het snelle opladen en het grote rijbereik genoeg redenen om deze auto te kiezen? Of heeft Kia meer te bieden? We hebben hem uitgebreid getest.


Laten we beginnen met het design. Wij hebben de GT-Line meegekregen en het ziet er allemaal heel erg gelikt uit. Van de sportief aflopende daklijn tot het donkere futuristische interieur, een omschrijving die je tot enige tijd geleden niet bij Kia zou hebben verwacht. Maar dit doen ze toch wel heel goed. Het nieuwe logo oogt ook een stuk frisser en door zijn afmetingen is het een grotere auto dan je zou verwachten. Met de wielbasis van 2.900 mm is er veel ruimte op het platform, zodat de auto van binnen bijzonder ruim aanvoelt. Zowel voor als achterin biedt de auto heel veel beenruimte en door de platte vloer is het geen probleem om achterin in het midden te zitten. Kia heeft bij de EV6 ook nog eens extra aandacht besteed aan het gebruik van duurzame materialen, van binnen en van buiten en dat is dus een duurzame keuze.


De door ons gereden uitvoering is van vrijwel alle gemakken voorzien en ook qua veiligheid ontbreekt het je in deze Kia aan niets. Van vermoeidheidsherkenning tot autonome noodremassistentie, je kunt het zo gek niet bedenken of Kia heeft eraan gedacht. Neem hierbij het inventieve Vehicle-2-Load systeem, hiermee kan je elektrische apparaten van stroom voorzien. Ook andere auto’s en het draadloze oplaadstation voor mobiele devices. Je hebt echt een auto die is voorbereid op de toekomst. Hier kunnen veel grote merken met vaak duurdere uitvoeringen echt nog wat van leren.



Het is een behoorlijk zware auto, maar door de krachtige elektromotor is dit tijdens het rijden niet voelbaar. Hij reageert direct en ligt fijn en stevig op de weg, ook bij hogere snelheden. Normaal ligt onze voorkeur bij elektrische auto’s meer bij vierwiel aangedreven uitvoeringen, maar in dit geval konden we best zonder. Stabiel-sportief, zo zouden we de auto omschrijven. Leuk detail: wanneer je van rijmodus wisselt, wat je doet met één druk op een knop op het stuur, verandert de kleur van de interieurverlichting.

De Kia EV6 is verkrijgbaar in vijf verschillende uitvoeringen: Air, Plus, Plus Advanced, GT-Line en de GT-uitvoering. De prijzen variëren vanaf € 44.595 voor de Air-uitvoering tot € 63.595 voor de GT-uitvoering. Met die laatste heb je dan ook wel meteen een waar racemonster te pakken; 584 pk, in 3,5 seconden van 0 naar 100 km per uur en een topsnelheid van 260 km per uur zijn op zijn minst indrukwekkend te noemen en vergeet niet, dit is een Kia!



Wij denken dat Kia met deze EV6 echt een hele goede weg is ingeslagen. Een auto die voor velen een zeer aantrekkelijke keuze zal zijn. Sportief, maar toch milieubewust, veilig en heel modern. Kortom, zeker de moeite waard om te overwegen.

Toegevoegd online. KIA: ‘De Kia EV6 is onlangs uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2022. De baanbrekende, volledig elektrische crossover werd door een 59-koppige jury, bestaande uit autojournalisten uit 22 Europese landen, uitgeroepen tot overall winnaar.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.