Lelystad Airport gaat er komen en Schiphol zal na 2020 zeker verder groeien. Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) maandag in de Volkskrant. ‘Anders mis je gewoon de boot.’

De ­Europese Commissie zette in december vorig jaar een streep door de Nederlandse invulling van het zogeheten selectiviteitsbeleid, dat moest garanderen dat Lelystad uitsluitend vakantievluchten van het volle Schiphol zou overnemen. Voor extra groei van de luchtvaart was in Flevoland geen plek. Volgens Brussel komt het uitsluiten van nieuwe airlines op Lelystad neer op discriminatie. Het is een laatste strohalm voor tegenstanders van Lelystad Airport. Van Nieuwenhuizen maakt duidelijk dat het ijdele hoop is. Lelystad komt er. ‘Dat is de opdracht waar ik voor sta.’

‘We zitten nu in een fase waarin er niet veel meer oplossingen te bedenken zijn. De wensen voor Lelystad zijn lastig te verenigen: aan de ene kant wil de Europese Commissie totaal aan het non-discriminatiebeginsel vasthouden, terwijl de ­Kamer vol gaat voor het selectiviteitsbeleid. Die eisen sluiten elkaar uit als je ze beide voor honderd procent toezegt. Ik moet dus een balans zoeken.’
Volgens de minister wordt in mei een integrale afweging gemaakt. ‘Dus dan zal ik een overtuigend verhaal moeten hebben.’

Bij de presentatie van de jaarcijfers van Schiphol werd vorige week bekend dat Schiphol zijn afgesproken plafond van 500.000 vluchten tot en met 2020 al heeft bereikt.
‘Ook daarin moet ik proberen de juiste balans te vinden’, zegt Van Nieuwenhuizen. ‘Je kunt nooit één partij helemaal z’n zin geven en de ander niet. Ik moet ook rekening houden met alle mensen die met heel veel plezier vanaf Schiphol op vakantie gaan, of een baan hebben op de luchthaven of op hoofdkantoren in de omgeving. Het wordt een puzzel. Het zal geen ongebreidelde groei zijn, zo van: vlieg maar raak, en het zal ook niet zijn: we zetten Schiphol op slot of we trekken de stekker eruit. Dat kan gewoon niet.’

Op de vraag of er dus groei komt op Schiphol, is haar antwoord.: ‘Ik denk dat je niet kunt zeggen: dit was het voor eeuwig, die 500.000 vluchten. Dan ga je gewoon de boot missen ten opzichte van andere vlieghubs in Europa. De vraag is: hoe, wanneer en in welke omstandigheden groei je?’
Met 326 bestemmingen is Schiphol al het tweede luchtvaartknooppunt ter wereld, erkent de minister. ‘Het gaat erom dat je naar de cruciale plekken kunt blíjven vliegen. Je ziet een enorme groei van de luchtvaart in delen van de wereld waar ze het eerder niet konden betalen. Als ze vanuit die delen wel veel meer naar Frankfurt, Brussel of Heathrow kunnen vliegen, wordt het interessanter om daar over te stappen. Het is niet zo dat je zonder groei van Schiphol wel die 326 bestemmingen kunt vasthouden. Het schizofrene is: als zo’n Europees Medicijnagentschap (EMA) naar Nederland komt, klinkt er: hoera, hoera! Maar zonder al die bestemmingen van Schiphol was het EMA niet naar Amsterdam gekomen.’ (Foto: ministerie van Infrastructuur en Waterstaat/Hugo de Vries).

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.