Polewhat? Polestar! Nieuw, volledig elektrisch, koel design en de kracht van een ijsbeer. Stiekem gewoon Volvo maar dan wel het hippe trendy tech savvy nichtje ervan die continu op haar telefoon zit en intussen wel gewoon hoge cijfers haalt op school. Zoiets. De Polestar 2 dus. Business Traveller test een klassieker in de maak.

Een pracht van een auto en dat is het. Maar zo nieuw als het is, zo mysterieus is de auto nog een beetje. Ja, Polestar hadden we al van gehoord, en we wisten ook dat het eigenlijk dus ‘gewoon’ het elektrische paradepaardje is uit de Zweedse fabrieken van het oerdegelijke Volvo. Maar verder?

KIJK HIER ONZE KORTE YOU TUBE IMPRESSIE. LEES ONDER VERDER…

 

Keep it simple

Vooropgesteld, we geven u alle details aan het einde van dit betoog. We willen vooral het gebruiksgemak beschrijven vanuit het oogpunt van de zakelijke reiziger, meer in een ‘keep it simple-modus’ dan een zware gedetailleerde jargontest die gelukkig ook volop te vinden zijn op internet.

Afijn, ons betoog voor de zakenreiziger dus. De poolster is historisch gezien van gigantisch belang geweest voor elke reiziger. Hoe zit dat met ‘deze’ poolster? Hoe oogt de Polestar 2 in real life, hoe voelt ie aan, wat is leuk of bijzonder, wat niet? Kun je ermee aankomen bij een zakelijke afspraak, valt de auto niet uit de toon? Past de golftas achterin, zitten de kinderen nog wat ruim of is het toch eerder een midlifecrisis scheurmonster?

De basics 

Eerst maar even de basics: de vanafprijzen van deze volledig elektrische auto variëren van 45.900 tot 59.900 euro, de Line-up van de Polestar 2 is recent uitgebreid met drie varianten met keuze uit enkele of dubbele motor, accu met standaard of lange range en er zijn drie optiepakketten. Vermogen tot 300 KW, actieradius tot 540 kilometer.

Ruimte

Bij het instappen blijkt al direct het grote ruimtelijke gevoel. Als man van 1 meter 95 heb ik meer dan voldoende ruimte en kan ik uiteraard de stuurkolom en stoel naar wens instellen. Alle kleine luxe is aanwezig zoals stoel- en stuurverwarming. Het display is geheel digitaal en de eyecatcher is natuur de ‘tablet’ in het midden. Dat is een avontuur op zich.

Apps

De Polestar 2 is namelijk de eerste auto ter wereld waarbij het Android Automotive OS is verwerkt in de het infotainmentsysteem. De apps communiceren direct met de auto zelf, wat nieuwe manieren oplevert om autorijden makkelijker en veiliger te maken. Er komen steeds meer apps bij, dus met elke software update kan de auto nog meer. Ofwel in lekentermen: geen gedoe met kabeltjes meer en simpelweg de Google-ervaring die je vast al kent van thuis of werk in je auto. Met andere woorden: je kunt Google van alles vragen zowel auto gerelateerd als pure spielerei. Maar mocht je twijfelen wat ook alweer van de hoofdstad van Kyrgyzstan is, je auto vertelt het je graag. Het antwoord is overigens Bisjkek.

Concreet

Maar concreet: Spotify, Google Maps, agendabeheer en andere nuttige apps die je mogelijk vaak gebruikt werken zeer makkelijk! Dat is lang niet in alle auto’s het geval en Polestar biedt hier echt onderscheidend vermogen. Het fijne is het gebruiksgemak. Elke auto in deze prijscategorie heeft een eigen systeem maar de Google-connectie is erg fijn als je daar privé of met werk veel gebruik van maakt. En wij vermoeden dat dat complete volksstammen zijn dus dat is heel slim bedacht van Polestar. Want google weet natuurlijk meer van dit soort connectiviteit dat Volvo/Polestar en andersom is dat net zo goed. De schoenmakers blijven hier bij hun leest en dat merk in het enorme gebruiksgemak van het systeem. Bravo.

Design

Wie verder rondneust ziet binnenin niet al te veel rariteiten, het interieur is eerder onderkoeld Scandinavisch design dan schreeuwerig of protserig. ‘Zakelijk’ zou je kunnen zeggen, een oase van rust die je wil op langere ritten. Het dashboard kun je uiteraard instellen naar wens en uiteraard word je goed op de hoogte gehouden over resterend bereik, snelheid, veiligheids-updates et cetera. Je kunt je telefoon draadloos opladen, maar wel op de plek waar ik graag de cupholder had gezien want die zit wat ver naar achteren. Zweedse koffie is niet zo heel lekker natuurlijk maar volgende keer graag ietsje makkelijker geplaatst. Uiteraard rijdt de Polestar 2 op de automaat en kun je de auto bedienen met slechts een voet op het ‘stroompedaal’.

Op de weg

Op de weg voelt de auto heerlijk. Door een stevige regenbui met dito windvlagen blijft de best zware auto zonder enig probleem de kalmte zelf. Alle bekende veiligheids-routines werken uitstekend en de acceleratie is een feest. Van nul naar honderd in ongeveer 5 seconden en een beetje. Inhalen is bijzonder gemakkelijk en het rijcomfort is een feestje. Achterin is voldoende ruimte, zelf voor grote volwassenen en er is zowel laadruimte in de (kleinere) bak voorin als in de veel ruimere achterbak. De golfclubs kunnen erin dus, plus nog wat meer.

Winnaar

Wat voor Business Traveller de auto vooral een echte winnaar maakt is het fantastische design van de auto. Over smaak valt uiteraard te twisten maar we kunnen ons niet voorstellen dat er velen zullen zijn die niet vol bewondering kijken vanaf een afstandje. Strak, stoer zonder opgeblazen spierballen, een tikje minimalistisch, mooie lijnen, stijlvol. Iedere man of vrouw kan hierin aankomen rijden op een zakelijke afspraak. Wij hadden de beschikking over een model in de kleur Midnight Blue, en dit diepe donkerblauw raden wij ten zeerste aan. Net wat mooier dan de witte, maar again: smaken verschillen. Maar het is vooral het verschil tussen erg mooi en heel mooi. En tot slot, we houden van een muziekje onderweg: het Harman-Kardon speakersysteem maakt je ritje tot een klassieke concertzaal. Of een donkere rocktempel met fantastische akoestiek voor snerende gitaren, dat kan natuurlijk ook. Lez Zeppelin klonk uitstekend in de verder rustige Veluwe.

Meer info

Nog even wat meer basics die u vast wil weten van de fabrikant. De Polestar 2 is altijd standaard uitgerust met 19-inch wielen, opvallende LED-verlichting voor en achter en frameloze spiegels. De nieuwe basisuitvoering is tevens voorzien van 3D-geëtste decorpanelen, een hoogwaardig audiosysteem met acht luidsprekers, parkeersensoren vóór en achter en een achteruitkijkcamera.

Aandrijflijnen

De Polestar 2 is nu leverbaar met drie verschillende aandrijflijnen. Hij was er al met de 300 kW (408 pk) sterke dubbele motor en een groot batterijpakket van 78 kWh. Deze versie wordt vergezeld door twee nieuwe versies met een enkele motor (voorin). De eerste heeft een 170 kW sterke motor en dezelfde accu (78 kWh) voor een extra groot bereik en tweede versie heeft een kleinere accu (64 kWh) en dezelfde, 165 kW sterke elektromotor.

Uitvoering Accucapaciteit Vermogen Voorlopig Verbruik* (WLTP) Voorlopig Bereik* (WLTP)
Long range Dual motor 78 kWh 300 kW (408 pk)

660 Nm

 

19,5 – 20,3 kWh/100km

 

450 – 480 km

Long range Single motor 78 kWh 170 kW (231 pk)

330 Nm

 

17,1 – 18,3 kWh/100km

 

515 – 540 km

Standard range Single motor 64 kWh 165 kW (224 pk)

330 Nm

 

17,1 – 18,0 kWh/100km

 

420 – 440 km

Tadaa, de Conclusie

We beoordelen bij Business Traveller elke auto op haar eigen merites. En de Polestar 2 heeft die in overvloed. De auto heeft terecht al veel naam gemaakt en onderscheidingen gewonnen. Die onderschrijven we graag en we denken oprecht dat elke zakenreiziger deze auto moet overwegen als het binnen het gewenste prijspeil past en je inderdaad kiest voor volledig elektrisch.

Er is veel concurrentie en dat is alleen maar prima voor de eindgebruiker. De Polestar 2 maakt duidelijk dat het mee mag doen in het spel en dat het ‘nieuwe’ merk geen eendagsvlieg zal zijn. Wie net als wij meteen een beetje verliefd wordt op de aanblik van de auto…nou ja, ga dan zeker eens een testritje maken! Een imponerend elektrisch visitekaartje. Loving it…

Meer informatie: www.polestar.com/nl/polestar-2

Tijn Kramer

 

 

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.