Het lijkt erop dat de prijzen van vliegtickets in 2024 zullen stabiliseren op belangrijke routes over de hele wereld. Dat blijkt uit nieuwe prognoses van het consulting team van American Express Global Business Travel (Amex GBT). Air Monitor 2024 voorspelt marginale prijsstijgingen, en enkele dalingen, op regionale en internationale zakenreisroutes.
In alle regio’s laten de schommelingen van ticketprijzen een wisselend beeld zien – met een algemene verwachting van meer prijsstabiliteit in 2024. De ticketprijzen in Noord-Amerika zullen naar verwachting weinig veranderen voor vluchten binnen de regio en naar Europa, terwijl de ticketprijzen voor vluchten naar Azië in 2024 naar verwachting zullen dalen. De ticketprijzen voor vluchten binnen Europa zullen naar verwachting met ongeveer 1% stijgen, terwijl de ticketprijzen zullen dalen voor vluchten tussen Europa en het Midden-Oosten en vluchten tussen Europa en Zuid-Amerika.
Alle prijsbewegingen zijn ten opzichte van prijzen in 2023. Voor gedetailleerde analyses op nationaal en regionaal niveau vindt u hier het volledige rapport. De trends houden rekening met een groot aantal belangrijke factoren, waaronder de capaciteit van luchtvaartmaatschappijen, lokale inflatie, wisselkoersfluctuaties en brandstoftoeslagen.
Het landschap van 2024
Luchtvaartmaatschappijen boekten recordwinsten in 2023 als gevolg van een sterk gestegen vraag, hoge ticketprijzen en een daling van de prijs van vliegtuigbrandstof. De verwachting is echter dat het vakantievliegverkeer, dat in 2023 dankzij het ‘revenge tourism’zorgde voor hogere inkomsten, in specifieke gebieden zal afnemen als gevolg van veranderende voorkeuren van consumenten door hoge rentetarieven. Tegelijkertijd zorgen de stijgende olie- en vliegtuigbrandstofprijzen sinds juni 2023 voor hogere kosten voor luchtvaartmaatschappijen.
Ondanks de stappen die in 2023 richting herstel van de balansen zijn gezet, blijft de luchtvaartsector worstelen met aanzienlijke schuldenlasten. De stijgende arbeidskosten wereldwijd gaan gepaard met een schaarste aan talent op specifieke gebieden. Er wordt verwacht dat de aanhoudende problemen met de supply chain blijven bestaan, waardoor de productie van nieuwe vliegtuigen mogelijk wordt vertraagd en uitbreidingsplannen worden beïnvloed.