34 redenen voor Seoul

Seoul, hypermodern en doordrenkt in tradities. Zuid-Korea en haar mooie, complexe, bizarre en oprecht heel erg leuke hoofdstad Seoul vormen unieke bestemmingen. Een complex geheel aan invloeden, oude tradities en zeer moderne technologieën. We gaan in 34 korte informatieve, culinaire, nutteloze, toeristische, economische en muzikale stukjes trachten uit te leggen waarom We LOVE Seoul…

1) De leukste wijk: Myeongdong

Afbeeldingsresultaat voor Myeongdong

Shoppen, nog eens shoppen en wat meer shoppen. Dit is voor veel Nederlanders waarschijnlijk de leukste wijk voor inkopen voor thuis. Het fijnste is dat het niet al te ‘Gucci en Rolex’ high end is, maar veel normale winkels kent voor normale budgetten. Je vindt hier de usual suspects als Nike en Adidas, maar ook veel souvenirstalletjes met namaakspul. Vooral het Amerikaanse merk Supreme wordt nu massaal nagemaakt. Maar een paar K-pop sokken kan ook voor een paar euro. Daarnaast vind je hier veel leuke eettentjes, Koreaanse BBQ, betrouwbare en betaalbare massagesalons en in de avond heel veel streetfood! Niet te missen!

2) De top 10 grootste exportbedrijven

Gerelateerde afbeelding

Hieronder staan de grootste exportbedrijven van Zuid-Korea, gerangschikt naar waarde van activa. Ook wordt de verandering in activawaarde weergegeven vanaf december 2018 ten opzichte van mei 2017.

  1. Samsung Electronics (halfgeleiders): US $ 293,2 miljard, een stijging van 35,1% ten opzichte van 2017
  2. Hyundai Engine (auto- / vrachtwagenfabrikanten): $ 164,7 miljard, een stijging van 11,2%
  3. Hanwha (handel in producten, explosieven): $ 149,6 miljard, een stijging van 16,7%
  4. SK Holdings (olie, gas): $ 102,5 miljard, een stijging van 20,2%
  5. Posco (ijzer, staal): $ 75,6 miljard, een stijging van 14,5%
  6. KIA Motors (auto- / vrachtwagenmakers): $ 49,6 miljard, een stijging van 17,8%
  7. Hyundai Mobis (auto-onderdelen): $ 39,6 miljard, een stijging van 14,8%
  8. LG Electronics (consumentenelektronica): $ 38,7 miljard, een stijging van 23,6%
  9. SK-innovatie (ijzer, staal): $ 32 miljard, een stijging van 18,5%
  10. Hyundai Heavy Industries: $ 28,4 miljard, -30,4% lager (bron: http://www.worldstopexports.com/south-koreas-top-10-major-export-companies/)

3) Must see: Korean War Museum

Een must see, zeker voor geschiedenisfans en al diegene die MASH nog kennen van de TV. En uitstekende bijspijkeren aangaande de nog immer lopende oorlogsstaat met Noord-Korea. Met meer dan 13.000 oorlogsmemorabilia.

4) Koreaanse gezegde: Nameui tteogi deo keo boinda: ‘Rijstkoekjes van anderen zien er altijd groter uit.’ Zoals ons gras groener is, zeg maar. Maar wat we willen zeggen is dat het loont om een paar woorden Koreaans te leren 🙂

Afbeeldingsresultaat voor korean saying

4) Supermetro en goedkope taxi: De Het metronetwerk van Seoul is een van de grootste ter wereld en bestaat uit meer dan 17 lijnen. Het is gemakkelijk te gebruiken. Als de verbinding wat om is, neem vooral een taxi, ze zijn zeer goed betaalbaar en betrouwbaar. Er is ook Uber.

6) Paleis! Seoul heeft vele paleizen en dit de must, Gyeonbokgung Palace stamt uit  1395 en doet denken aan de Verboden stad in Beijing. Neem vooral een gids voor wat extra duiding. U kunt zich in traditionele kleding hijsen en de wisseling van de wacht zien, maar beide zijn wat toeristische aangelegenheden. Je vindt hier ook het National Folk Museum of Korea, een interessante blik op oude tradities

Afbeeldingsresultaat voor Gyeongbokgung Palace

7) Koreaanse souvenirs. Insadong is de beste wijk voor authentieke of compleet nagemaakte Koreaanse antieke souvenirs.

8) Authentieke gevoel: Het Bukchon Hanok Dorp geeft het gevoel van het oude Korea weer. De Hanoks zijn bijna de ‘hutongs’ van Seoul. Kom bijtijds.

Afbeeldingsresultaat voor Bukchon Hanok

9) Ook Seoul kent vele boeddhisten en de Jogyesa-tempel is de belangrijkste van allemaal. Een mooi en rustige oase vol bezinning. Met heel mooie lantaarns.

10) Koreaanse BBQ. Je BBQ staat voor je, hebt een ruime keuze uit vlees en vis en het liefst ha je met een groepje. Solo gaan is wat lastiger tenzij je extra vlees besteld. Je krijgt er oneindig veel bijgerechten bij, dus skip de lunch die dag. Grillend genieten.

Afbeeldingsresultaat voor korean bbq

11) Waterwandeling: de Cheonggyecheon Stroom is een waterweg in hartje Seoul waarlangs je heerlijk verkoiling kunt zoeken tijdens een leuke wandeling. Ook de Koreanen komen er graag.

12) Common Ground. Als je hip of trendy zoekt, met leuke koffietentjes, gekke eetstalletjes, pop up winkels en en dat alles in een hip-industriele containeromgeving, ga dan naar Common Ground. Erg leuk.

Afbeeldingsresultaat voor common ground korea

13) Must see Markten en streetfood.

De Namdaeumun-markt is niet te missen. Uiteraard veel kleding en goedkope elektronica en telefoonhoesjes en wat al niet meer. Nog leuker zijn de eettentjes. De kunst is om te verdwalen in de zijstraatjes. Dat lukt zeker, het is de grootste markt van het land! Nog meer streetfood vind je bij de Gwanjang-markt. Probeer ‘hotteok, bindatteok en tteokbokki’. Hotteok is pannenkoek met bruine suiker, honing, pijnboompitten en kaneel. Bindatteok is een hartige pannenkoek op mungbonenbasis, gemengd met groenten. En Tteokbokki is plakkerige rijstcake gekookt in een pittige saus.

Afbeeldingsresultaat voor Namdaemun

14) Voor het uitzicht van de stad ga je naar de N Seoul Tower, 236 meter hoog! Ga via de handige kabelbaan, of als je energie kwijt moet wandelend.

15) Design: Dongdaemun Design Plaza is het ode aan het Seoul van nu. Het nu al iconische gebouw is ontworpen door Zaha Hadid. Must voor design-liefhebbers.

Afbeeldingsresultaat voor Dongdaemun Design Plaza

16) Nachtleven: 24/7 Partytown

Het nachtleven van Seoul is legendarisch. Er zijn verschillende wijken waar je tot heel laat kunt stappen en stevig ook. De ene wijk is meer gericht op expats, de ander op studenten, op legerpersoneel en wat al niet meer. Rooftops, lounges, zeldzame rokerige achterafkroegen,  bierhallen, nachtclubs, het is er allemaal.

Afbeeldingsresultaat voor seoul nightlife

16) Karaoke, ofwel Noraebangs

Gewoon doen! Je zit niet in een zaal maar je huurt een kamer met je collega’s, bestelt voldoende drank en je gaat zingen tot deze op is. Kies een wijk met veel toeristen (gangnam, itaewon) en ze hebben ook Engelse liedjes. Een uur kost ongeveer tussen de 5 en 25 euro. And Iiiiiiii willllll alwayyssss love youuuuu….

17) Soju, de drank

De drank van het land. Rijstwijn. Erg geliefd, ook bij de BBQ. Makgeolli is een melkachtige alcohol, minder makkelijk te drinken.

Afbeeldingsresultaat voor soju

18) Lotte World .De toren zie van je van ver. Van dichtbij kom je het grootste indoor pretpark ter wereld tegen, hoewel je ook buiten plezier kunt maken op Magic Island. Het complex heeft natuurlijk ook een supershoppingmall en bioscopen. Afijn, de ideale regendag-activiteit of iets leuks voor de kinderen.

19) Chimaek!

Ge-wel-dig! Het woord is een mash-up van gebakken kip (chi) en bier (maekju), een combinatie die al jarenlang een belangrijk onderdeel is van de Koreaanse keuken. Het is overal te vinden.  Chimaek begon in de jaren 1970 en gefrituurde kip is sindsdien de favoriete anjoo gebleven. (“Anjoo” verwijst naar elk voedsel dat goed past bij een alcoholische drank.)  Momenteel zijn er meer dan 36.000 fried chicken tentjes in Zuid-Korea. Het is gebruikelijk om de hele vogel te gebruiken om te frituren, in tegenstelling tot het kiezen en selecteren van het aantal vleugels, dijen, enz. De kip wordt meestal dubbel gefrituurd en bedekt met een dikke, pittige saus. Koreaans bier is waterig maar ijskoud juist een prima combo! (bron Crazy Korean Cooking)

Afbeeldingsresultaat voor Chimaek

20) Gangnam Style

Nou ja, we konden het niet ontsnappen. Gangnam is een luxe (zaken)wijk. En wereldberoemd dankzij dat ene liedje wat we niet meer kunnen horen. Er is zelfs een standbeeld ‘Gangnam Style’ voor de enorme COEX Mall.

21) Samsung Museum of Art

Het (moderne) kunstmuseum dat je niet mag missen. Zowel Koreaans topwerk als internationaal.

22) Jjimjilbang, lekker zen

De sauna-rituelen van de Koreanen, ofwel een bezoek aan een Jjimjilbang! Deze openbare badhuizen zijn vaste prik voor locals, al eeuwenlang. Neem scrubs, massages of gewoon wisselbaden, eet er een hapje, speel desnoods een videogame of blijf er slapen, heerlijk lang. Niet alleen zijn even toegangelijk voor bezoekers maar de Dragon Hill Spa is een zeer bekende naam die ook in het Engels werkt.

Afbeeldingsresultaat voor Dragon Hill Spa

23) De verplichte excursie: DMZ en JSA

Dé excursie van Seoul, naar de grens tussen Noord- en Zuid Korea, de demilitarisezed zone. (DMZ) Let heel goed op: Voor vertrek boeken!!! U kunt alleen in een groep, via een lokale aanbieder. En die kunnen snel volgeboekt zijn. En let op welke tour u wil. Als u ook naar de JSA wil, de Joint Security Area, dan moet u dat goed checken, niet alle tours doen het. Hier staat u letterlijk oog in oog met Noord-Koreaanse soldaten en kunt – geografisch gezien- een stap zetten in Noord-Korea in de conferentiecentrum. Maar ook zonder heeft u een topdag: de beklemmende derde (spionage-)tunnel onder de grond en het Dora Observatory vanwaar u met het blote oog of met sterke verrekijkers in Noord Korea kunt kijken. Vergeet u paspoort niet en draag passende kleding. (Wij boekten bij het prima www.holidayplanners.co.kr)

Afbeeldingsresultaat voor seoul dmz flags

24) Itaewon: multiculti! Itaewon is een leuke shoppingstreet met legendarisch ruig nachtleven (de Amerikaanse legerbasis is niet ver weg) en vooral heel veel internationale restaurants. Dus als u even geen rijst wil, ga dan hier voor pizza, taco en burgers.

25) Fashionstreet Garosu-gil, Sinsa-Dong

Modeliefhebbers moeten naar het gezellige Garosugil, de modestraat van de stad! Geen perperdure merken maar juist lokale designers, overigens ook niet goedkoop. Maar wel uniek!

Afbeeldingsresultaat voor Garosu-gil

26) Work hard, play hard

‘Officieel zijn de twee Korea’s nog altijd met elkaar in oorlog, en het lijkt alsof de noodtoestand in alle hoeken en gaten van de maatschappij geldt. Koreanen gunnen zichzelf geen rust en leggen elkaar enorme druk op. Om te presteren, om er goed uit te zien, om het beste uit henzelf te halen. Al op de basisschool worden kinderen tot ’s avonds laat bijgespijkerd om toelating te krijgen tot een van de hoog aangeschreven universiteiten, die hen vervolgens klaarstomen voor een carrière bij Hyundai of Samsung. Heb je eenmaal zo’n baan, dan is overwerken de regel. ’s Avonds en in het weekeinde zijn de kantoren vaak bezet. „Facetime is belangrijk”, zegt Yvan van Dam, een Nederlandse investeringsdeskundige in de Samsung-top, „laten zien dat je er bent voor je team, voor het bedrijf, en voor je baas.” Niet iedereen is tegen de werkdruk bestand. Na Litouwen telt Zuid-Korea het hoogste percentage zelfdodingen. De overheid grijpt in: afgelopen jaar werd de maximale werkweek verlaagd van 69 naar ‘slechts’ 52 uur. Managers die hun medewerkers langer laten overwerken, riskeren een persoonlijke boete of zelfs gevangenisstraf. Maar na kantoortijd gaat het werk toch door, met verplichte etentjes met de baas waarbij ook stevig gedronken wordt. Uitslapen is er niet bij: in de supermarkt liggen de anti-katerpillen daarom voor het grijpen, bij de ingang.’ (Mark Heijink, 22 februari 2019, NRC Handelsblad)

Afbeeldingsresultaat voor korean boss

27) Overal Kimchi

Kimchi vind je overal is een pittig en zurig gerecht dat bestaat uit gefermenteerde groenten. Het is bereid met verschillende soorten ingrediënten, maar het belangrijkste ingrediënt is kool. Kimchi is populair onder buitenlanders vanwege zijn unieke smaak, vezelgehalte en laag caloriegehalte. Voor Koreanen is het echter het populairst vanwege zijn grote culturele waarde. Zonder Kimchi wordt het diner als onvolledig beschouwd. (bron Culture trip, net als andere gerechten)

28) Bibimbap

Bibimbap is een kom met gemengde ingrediënten, maar niet beperkt tot, rijst, gekruide en gebakken groenten, champignons, rundvlees, sojasaus, gochujang (chili pepersaus) en een gebakken ei.

Afbeeldingsresultaat voor Bibimbap

29) Het fenomeen K-pop

Als je er niet van gehoord hebt, vraag je tienerdochter of buurjongen. K-pop is groot, heel groot. En niet alleen in Korea, ook in Amsterdam en New York trekt het volle en heel grote zalen. K-Pop staat voor Koreaanse pop, een breed genre dat pop, rock, hiphop, R & B en elektronische muziek omvat. Het genre dateert uit de jaren 90, waarbij op dezelfde manier gestileerde Zuid-Koreaanse popmuziek werd aangeduid als “Gayo.” De beweging werd grotendeels beïnvloed door de groep Tai Tai en Boys, opgericht in 1992, die begon te experimenteren met verschillende stijlen en genres binnen hun reguliere popmuziek. Maar het zou niet tot de jaren 2000 zijn dat het genre dat nu bekend staat als “K-Pop” volledig tot zijn recht zou komen. Op dezelfde manier vermengen de nummers vele genres tot één, K-Pop is een holistische ervaring. Ondanks massaal radiospelen, zijn de feitelijke nummers niet te scheiden van hun muziekvideo’s, hun dansnummers en de persoonlijkheden van hun verschillende groepsleden. In K-Pop-cultuur, mode, choreografie en fandom. De grootse jongensband is nu is BTS, ook bekend als de Bangtan Boys. Ze zijn door TIME een van de meest invloedrijke mensen op internet genoemd. Bij de dames gooit Black Pink hoge ogen!

 

(bron: popdust, CNN)

30) K-pop slang

Wilt u meepraten met iemand onder de 16?

Aegyo: verwijst naar super-schattigheid. Puppy-ogen / tuitlippen / poseren met een vredesteken en hartje, dat soort dingen. Sasaeng: een obsessieve fan die veel over de top gaat. Oppa / unnie / hyung / noona / sunbae / hoobae: verschillen in leeftijd zijn belangrijk in Zuid-Korea. Het komt voort uit het Confuciaanse concept van respect voor ouderen. Als gevolg hiervan zou een vrouw een oudere man “oppa” noemen en een oudere vrouw “unnie”. Een man noemt een oudere man “hyung” en een oudere vrouw “noona”. Dit vertaalt zich ook in K-pop: ze zullen hun medebandgenoten ‘sunbae’ noemen als ze senior zijn of ‘hoobae’ als ze junior zijn.

31) Sport the Korean Way

Mis het niet. Bezoek zeker een van de twee grootste sporten in seoul: honkbal en voetbal. De eerste is het populairst en goed betaalbaar. De Doohan Bears en de LG Twins zijn de namen om te onthouden. Check het rooster online en kop ter plekke kaartjes, Idem dito voor FC Seoul, het voetbalteam van de stad.

Afbeeldingsresultaat voor lg twins

32) Het tophotel met drie Michelinsterren

Aan tophotels geen gebrek maar de meest Koreaanse, bijzondere en luxe vonden The Shilla, eigendom van Samsung. The Shilla Seoul is een Forbes Travel Guide Five Star-hotel. Het Shilla Seoul is het enige hotel in Korea met deze prestigieuze onderscheiding The Shilla Seoul ligt tegen de achtergrond van de moderne wolkenkrabbers en schilderachtige bergen van Seoul en beschikt over 464 zorgvuldig ingerichte kamers (waaronder 38 suites) die zijn ingericht volgens de hoogste normen. Een andere reden om te gaan? Het fantastische buitenzwembad-complex en het Koreaanse restaurant met drie Michelin-sterren: La Yeon. Typische gerechten zijn de zeevruchten Naengchae plus eersteklas Koreaanse rundvleesgerechten zoals Galbijjim of korte rundvleesribben gestoofd in sojasaus. En het uitzicht is fenomenaal.

Afbeeldingsresultaat voor the shilla seoul

 

33) Kakao en Line Frieds, cute!

Korea heeft zijn eigen Hello Kitty en Nijntje tegelijk. De twee belangrijkste gespreksapps – zoals Whatsapp – zijn doorpspekt met hele lieve diertjes. Ryan van de app kakao is de populairste: een leeuw die heel erg op een beer lijkt. Je ziet ze o-ver-al!

Afbeeldingsresultaat voor kakao friends ryan

34) Uitstekende airlift naar Seoul met zowel Korean Air als partner KLM. 

Afbeeldingsresultaat voor korean air klm

 

Verschenen in editie Business Traveller juli 2019.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

Cathay Pacific lanceert nieuwe Premium Economy

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Ultraluxe: Four Seasons Private Jet Experience

TUI lanceert Golfbreaks dichtbij

Lekker op het terras aan de Vecht bij Flora Batava

Terug naar de toekomst in Ahoy

Star Clippers zet zeil naar Corsica