Na KLM neemt ook Virgin Atlantic als gevolg van de coronacrisis vervroegd afscheid van de viermotorige Boeing 747-400. Dat meldt de Britse maatschappij van Richard Branson in een verklaring op zijn website, onder het kopje ‘Our post Covid19 future’.

De zeven toestellen van het type 747, die relatief duur zijn om mee te vliegen, worden per direct buiten gebruik gesteld. Daarnaast gaan volgens plan vier toestellen van het type A330-200 in het voorjaar van 2022 met pensioen.
In de loop van 2022 blijft dan een eenvoudiger groene vloot van 36 toestellen over.

De naam van Virgin Holidays wordt veranderd in Virgin Atlantic Holidays, dat daarmee een sterk en herkenbaar merk voor de consument moet zijn.
Het bedrijf zegt ‘met spijt’ afscheid te moeten nemen van 3.150 medewerkers. Volgens CEO Shai Weiss heeft het bedrijf sinds de eerste vlucht 36 jaar geleden veel stormen doorstaan, maar was niets zo ingrijpend als de coronacrisis.

‘Maar om onze toekomst veilig te stellen en een duurzaam winstgevende onderneming te worden, is het nu tijd voor verdere actie om onze kosten te verlagen, geld te besparen en zoveel mogelijk banen te beschermen. Het is van cruciaal belang dat we in 2021 weer winstgevend worden. Dit betekent dat we stappen moeten ondernemen om Virgin Atlantic opnieuw vorm te geven en de grootte ervan aan te passen aan de vraag, terwijl onze mensen en klanten altijd centraal blijven staan ​​bij alles wat we doen.’

‘Na 9/11 en de wereldwijde financiële crisis hebben we soortgelijke pijnlijke maatregelen genomen, maar gelukkig vlogen veel leden van ons team binnen een paar jaar weer met ons mee. Afhankelijk van hoe lang de pandemie duurt en de periode dat onze vliegtuigen aan de grond blijven, zal dit hopelijk dit keer ook gebeuren.’

‘Onze visie voor Virgin Atlantic blijft hetzelfde, om de meest geliefde reisorganisatie te worden, voor onze mensen en onze klanten. Zodra de crisis is gestabiliseerd, speelt Virgin Atlantic een belangrijke rol bij het bijdragen aan het economische herstel van het Verenigd Koninkrijk, door belangrijke connectiviteit en concurrentie te bieden.’

Zoals bekend is Virgin Atlantic voor 49 procent in handen van Delta Air Lines, dat ook een belang heeft in Air France-KLM. Aanvankelijk zou Air France-KLM ook een belang nemen in Virgin Atlantic, maar van dat plan werd vorig jaar afgezien.
De maatschappijen werken wel samen bij het vervoer over de Atlantische Oceaan. Volgens Virgin Atlantic kan het tot drie jaar duren voordat de luchtvaart is hersteld op het niveau van voor de crisis. (Foto Shutterstock)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.