TUI fly, Corendon Dutch Airlines en Easyjet zijn woensdag uit de BARIN gestapt, de belangenorganisatie van in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen. De drie voelen zich niet meer op alle fronten door BARIN vertegenwoordigd.

Volgens Steven van der Heijden, topman van Corendon, zijn de drie airlines niet uit onvrede opgestapt. ‘De BARIN heeft de ondankbare taak de belangen van alle aangesloten airlines te behartigen. Die liepen altijd grotendeels synchroon, maar de laatste jaren liepen die belangen steeds minder parallel. Dan kun je er als BARIN voor kiezen om in bepaalde dossiers geen duidelijke positie in te nemen, maar dat is lastig, want als BARIN word je toch als vertegenwoordiger van alle airlines gezien. Maar ook de KLM is lid van de BARIN en die heeft in een toenemend aantal dossiers andere belangen dan een vakantievlieger als Corendon. Op een gegeven moment wordt het voordeel van het lidmaatschap van de BARIN overschaduwd door dat nadeel. Het nadeel dat het belang van de vakantievliegers naar de achtergrond verdwijnt.’

Eigen geluid
De drie opgestapte airlines voelen zich steeds minder door BARIN vertegenwoordigd. ‘Het lastige is dat andere partijen denken dat wij dezelfde mening als de BARIN hebben en dat deze in alle gevallen ook namens ons aan tafel zit, terwijl dat steeds vaker niet het geval is. Als je zoals wij een eigen geluid wilt laten horen, moet je dus uit de BARIN stappen.’

Het vertrek van de drie is volgens Van der Heijden in goede harmonie gegaan. ‘Er is vaker over gesproken. Met belangrijke actuele onderwerpen als de groei van Schiphol en duurzaamheid op de luchtvaartagenda is dit een logisch moment om te vertrekken.’
TUI fly, Easyjet en Corendon zijn volgens Van der Heijden niet van plan een eigen club op te richten. ‘We hebben in het verleden wel vaker samen opgetrokken als er gezamenlijke belangen waren, zoals bij het overhevelen van slotcapaciteit op Schiphol van de winter naar de zomer. We voeren onze eigen lobby waar dat nodig is. Mocht het nodig blijken, dan kunnen we later alsnog besluiten structureler samen te werken op dat vlak.’

Duurzaam
Er is voor Corendon nog een tweede reden om uit de BARIN te stappen. Van der Heijden: ‘Als Corendon zijn we primair een reisorganisatie en we willen ook communiceren als reisorganisatie. Dat is ook de reden dat we over een aantal onderwerpen anders denken dan een pure luchtvaartmaatschappij. Zo vinden we aandacht voor duurzaamheid erg belangrijk, ook als dat zou kunnen leiden tot hogere tarieven. Dat is een belangrijk aspect in het toerisme van de toekomst, dat ook door TUI heel duidelijk wordt uitgedragen.’

TUI: meningen verdeeld
Ook voor TUI Nederland is duurzaamheid een belangrijk aspect van de stap. ‘Wij zijn van mening dat we ons standpunt over een innovatief en duurzaam luchtvaartbeleid het beste zelfstandig naar voren kunnen brengen, los van de BARIN’, zegt woordvoerster Petra Kok van TUI Nederland. ‘De meningen over een aantal onderwerpen waren soms verdeeld in de BARIN. Dan kan een branchevereniging zijn werk niet meer effectief doen. Vandaar ons besluit uit de BARIN te stappen.’

Gaan de drie opgestapte airlines nu vaker structureel samenwerken? Kok: ‘Op dit moment werken we goed samen om de standpunten ten aanzien van het luchtvaartbeleid goed naar voren te brengen en dit zullen we ook in de toekomst blijven doen. We hebben daar geen specifieke overlegvorm voor afgesproken op dit moment.’

Reactie BARIN
Voorzitter Frank Allard van BARIN betreurt het vertrek van de drie, maar heeft ook begrip. ‘Met de toenemende schaarste op Schiphol zijn andere nuances ontstaan. TUI en Corendon zijn geen pure airline, maar touroperators. In tijden van schaarste tekenen de verschillen in belang zich scherper af. De vakantievliegers zijn ondergeschikt aan het belang van de touroperator en dat is bedden vullen. Wij kunnen als BARIN ook niet meer ieders belang in detail behartigen. Maar we hebben nog voldoende gezamenlijke dossiers, zoals Slim & Duurzaam, waarbij we elkaar blijven tegenkomen. Maar helaas niet meer met het lidmaatschap van de BARIN.’

De BARIN (Board of Airlines Representatives in the Netherlands) is de belangenorganisatie van de in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen. Er zijn 50 airlines aangesloten die samen 90 procent van de markt in Nederland vertegenwoordigen.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.