Thalys gaat vanaf heden naar twee nieuwe bestemmingen: Roissy-Charles de Gaulle en Marne-la-Vallée (Disneyland Paris). Ook heeft Thalys laten weten dat met een omzet van 527 miljoen euro en 7.506.000 reizigers Thalys alle records in 2018 heeft gebroken.
Alle lichten staan dus op groen voor 2019: “Met drie nieuwe bestemmingen – Roissy-Charles de Gaulle en Marne-la-Vallée vanaf 31 maart en vervolgens Brussel-Bordeaux elke zaterdag van deze zomer – en daarbovenop een vernieuwing van de vloot vanaf het najaar, zetten we in op nieuwe groei-impulsen om de ontwikkeling van de Europese mobiliteit te blijven stimuleren. Onze strategie is duurzaam en beantwoordt zowel aan de behoeften van de Europese reizigers als aan de milieu-uitdagingen van morgen”, legt Bertrand Gosselin, CEO van Thalys, uit.
Globaal gezien wordt 2018 gekenmerkt door een groei van bijna vijf procent voor wat betreft het aantal reizigers (+4,6% reizigers). Deze groei wordt enerzijds gedragen door de verbinding Brussel-Parijs en anderzijds alle treinen van en naar Nederland (+7,1% reizigers), maar ook door de inspanningen op de Duitse markt en de hervatting van de distributieovereenkomst tussen Thalys en Deutsche Bahn. Een gedifferentieerde strategie die de groeimogelijkheden in elk van de vier markten optimaal benut (Thinkglobalactlocal) en een aanbod van drie prijscategorieën dat inspeelt op de verwachtingen van elke passagierscategorie en zo de bezettingsgraad van de treinen optimaliseert (MoreEuropeForAll) dragen bij aan dit succes.
[De jaaromzet stijgt met bijna 4 procent (+3,6%), als gevolg van de commerciële inspanningen op alle routes gedurende het hele jaar. Terwijl Thalys haar “Premium”-aanbod (met bediening aan de zitplaats, internationale pers, taxireservering, enz.) verder uitbouwde, zette het bedrijf ook in 2018 haar beleid voor 30% lage prijzen (minder dan €40) voort. Opvallend: steeds meer jongeren (+9%) en kinderen (+13%) staken vorig jaar de grenzen over met Thalys.