Afgelopen maand is de Jaguar I-Pace bekroond tot Car of the Year 2019. De allereerste keer ooit, dat een Jaguar deze bijzondere prijs in ontvangst mocht nemen. Terecht? Het team van Business Traveller – dat tot op heden op diesel en benzine rijdt, heeft deze elektrische Car of the Year mogen testen. Een week lang. Daar zeg je geen nee tegen…
Wennen, dat is het eerste aspect van elektrisch, ook in het fantastische comfort zoals we dit kennen van Jaguar. Voor het goed en fijn rijden van de I-Pace moeten we eerst wat kilometers maken. Kom je van een DSG diesel of benzine, dan merk je het verschil in het vermogen en rijdcomfort. Een van de technische aspecten, en die direct opvalt bij het rijden, is dat je met een pedaal kunt rijden en remmen. Op het eerste oog lijkt dit vreemd. Maar naarmate er meer kilometers worden gemaakt, is dit een fijne bijkomstigheid. Je moet hier overigens erg beheerst mee omgaan. De auto heeft een perfecte wegligging, mede doordat de batterij onderin de auto ligt. Dit merk je overigens gauw met sturen. Passagiers ervaren dit net iets meer dan de bestuurder.
Stil aan boord
Wat ook even wennen is: het is zo stil is aan boord . Je hebt geen motorgeluiden. Dan ben je al snel genegen te snel te gaan rijden. Waar je bij een huidige non-EV het geluid van de toeren hoort, is het hier compleet stil. Mis je toch het motorgeluid? Dan biedt de I-Pace de mogelijkheid om motorgeluiden door de luidsprekers te simuleren. Zo heb je toch het gevoel dat je een non-EV bestuurt.
Het comfort in deze auto is meer dan prima. Enorm ruim van binnen, waardoor het ook zeer aangenaam is om met een gezin van vier personen een lange rit te maken. De lederen stoelen en achterbank zitten goed. Wat opvalt is dat de achterbank lager zit dan de stoelen voorin. Aan de buitenkant overtuigt de Jaguar natuurlijk ook. Imposant maar nog wel als vanouds stijlvol. Een extra stoere auto, maar wel een Jaguar.
Digitaal dashboard
De auto is natuurlijk volledig elektrisch, wat dus ook inhoud dat vrij veel digitaal geregeld is. De software speelt hier dan ook een belangrijke rol. Dit is zeer goed. Snel en efficiënt, het touchscreen werkt ook zeer vloeiend. Het digitale dashboard is een enorm fijne toevoeging, evenals het HUD (Heads-Up Display). Zo verlies je nooit het zicht op de weg. Dit doordat in het dashboard een navigatie zit, en tevens de wegaanwijzingen in de HUD. Uiteraard kan je de auto ook koppelen met je smartphone, dan voorziet de auto je, (afhankelijk van welk type smartphone ) Apple CarPlay of Android Auto. Zo heb je altijd een smartphone, op het touchscreen. De Jaguar beschikt niet over een auto-pilot. Dit past niet binnen de filosofie van Jaguar zelf. Ook concurreren zij niet met Tesla. Zoals Jaguar Land Rover PR Manager Aldo van Troost mij zei: ‘Tesla bouwt accu’s, wij bouwen auto’s.’
Rijplezier
Verschillende modi dragen bij aan jouw rijplezier. ECO, Comfort, IJs/Regen en dynamisch (waar je hierbij de beschikking krijgt over de volle 400pk). Speel je met de airco, dan lever je al gauw 6-8PK in. Op werkelijk elke snelheid schiet je weg. Wel is het mogelijk je stuur voor dertig seconden los te laten. De auto beschikt over Lane Assist, deze stuurt je terug wanneer je van je rijbaan gaat. Heb je je richtingaanwijzer aan, en wissel je van baan, dan werkt de Lane Assist uiteraard niet. Adaptive Cruise Control biedt ook voldoende comfort. Deze houdt rekening met de voorligger en remt, of geeft gas bij indien nodig. Maar nooit boven de vastgelegde snelheid.
Uiteraard moet de Jaguar I-Pace ook opgeladen worden. De actieradius van de Jaguar is 380 kilometer bij normale omstandigheden. Afhankelijk van je rijgedrag, weer en airco, word de actieradius bepaald. Hier is weinig peil op te trekken, zo ervaren we. De laadtijd is ook afhankelijk van de laadpaal op dat moment. Ga je laden bij een snel lader(175kwh) dan ga je binnen 30 minuten van 1-80%.(Ongeveer 250KM). FastNed is de lokale aanbieder van de snelladers in Nederland. Deze zijn te vinden bij de tankstations, te herkennen aan de gele overkappingen.
Conclusies
Wij hebben de auto grondig getest op basis van actieradius, comfort en rijgedrag. We moeten als ‘traditionele’ rijders nog even wennen aan de beperkingen van elektrisch rijden. Maar dat is de keuze die je maakt. Als je voor de voordelen van electrisch rijden kiest, heb je in de Jaguar I-pace een prachtig exemplaar, terecht een van de toonaangevende exemplaren in het genre. Een e-klassieker in wording.