Na de problemen van vorig jaar bij verschillende parkeerbedrijven op Schiphol met onder andere schade, parkeerboetes en honderden extra kilometers op de teller is er een onafhankelijk stichting opgericht: Stichting Kwaliteitszorg Parkeren. Het keurmerk KZP wordt beheerd door alle stakeholders die er belang bij hebben dat er marktwerking blijft in het parkeeraanbod op de luchthavens, zo valt op de website te lezen.

De zakelijke reiziger rijdt vaak een leaseauto en zoekt vanwege het frequent vliegen naar comfort. Dan gaat het al snel over Valet parkeren. Als fleetowner of leasemaatschappij wilt u uw klanten graag van dienst zijn in hun mobiliteit. Wat u niet wilt is geconfronteerd worden met overlast, ongedekte schades of erger.

De stakeholders zijn ANWB, Koninklijke Marechaussee, verzekeraars, leasemaatschappijen en de politie. Deze stakeholders zijn vertegenwoordigd in het College van Deskundigen. Dit college is verantwoordelijk voor het beheer van het certificatieprogramma. Het certificatieprogramma wordt operationeel uitgevoerd door het bureau dat diverse certificatieprogramma’s in de BeNeLux uitvoert. Op gebied van kwaliteit en duurzaamheid worden onder hun toezicht al meer dan 3.000 bedrijven geauditeerd.

Controle
Inmiddels zijn er 13 gecertificeerde parkeeraanbieders, waaronder Airport Parking, Central Parking, King Parking en Parking Point. Kwaliteitszorg Parkeren controleert verschillende aspecten zoals inschrijvingen bij KvK, verzekeringen voor bijvoorbeeld brand, bedrijfsaansprakelijkheid, shuttlebussen en de veiligheid en beveiliging van de parkeerterreinen.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.