Bedrijven moeten rekening gaan houden met een nieuw type zakenreiziger die nieuwe ervaringen verkiest boven traditionele arbeidsvoorwaarden. Dit stelt Booking.com.

Nieuw onderzoek in opdracht van Booking.com Business laat zien dat dertig procent van de zakenreizigers een minder betaalde baan zou accepteren als dat zou betekenen dat ze meer kunnen reizen voor hun werk. Het onderzoek toont aan dat werkgevers reizen voor werk mogelijk zelfs onderwaarderen als instrument om te onderhandelen tijdens gesprekken met potentieel talent, om werknemers te motiveren of zelfs om werknemers te behouden.

Deze bevindingen weerspiegelen een bredere trend geïdentificeerd door Booking.com Business, waaruit blijkt dat de scheidslijn tussen zakenreizigers en vakantiegangers steeds vager wordt. Zo blijkt dat bijna de helft van de zakenreizigers (49 procent) hun zakenreis naar een andere stad of ander land in de afgelopen 12 maanden hebben verlengd. Bijna een derde van deze groep (27 procent) is van plan dit in 2017 opnieuw te doen. Booking.com Business voorspelt dat deze trend in het komende jaar zal worden voortgezet, aangezien 46 procent van de ondervraagden verwacht in 2017 meer te reizen voor zaken dan in 2016.

Ripsy Bandourian, Director of Product Development, Booking.com Business licht toe: ‘Zakenreizen worden niet langer gezien als verloren tijd of een zakelijk ongemak, maar worden steeds vaker beschouwd als een kans om de horizon te verbreden, inspiratie op te doen en als mogelijkheid om de carrière naar een hoger niveau te tillen. De hedendaagse werknemer is met zijn laptop op zak en latte in de hand steeds mobieler en flexibeler in zijn reisplannen en vaker op zoek naar een combinatie tussen zakenreizen en vakanties: zakenvakanties. Ze verwachten dan ook dat werkgevers gelijke tred houden met hun behoefte aan meer flexibiliteit en ze zijn zelfs bereid om hiervoor te onderhandelen over het salaris. Daarom richt Booking.com Business zich op het leveren van een breed scala aan accommodatiemogelijkheden voor zakenreizigers. Het wordt zakelijke reizigers makkelijk gemaakt om eenvoudig een zakelijk verblijf te vinden, ervaren en beheren.’

Om bedrijven te begeleiden bij deze veranderende voorkeuren van zakenreizigers, heeft Booking.com Business een aantal trends geïdentificeerd en handige tips gebundeld.

Hoewel steden als Londen, Parijs en Frankfurt populair blijven voor zakenreizen, heeft Booking.com Business ook de top 10 van de snelst groeiende steden voor zakenreizigers opgesteld. Onder de snelst groeiende steden voor zakelijke reizen (gebaseerd op de toename van het aantal boekingen over de afgelopen 12 maanden) bevinden zich Praag, Boedapest en Guangzhou.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.