Veel grote internationale bedrijven willen minder zakelijk reizen. Ook de zogeheten Nederlandse Big Four wil het vliegtuig waar mogelijk vervangen voor trein, elektrische auto of videobellen.

Dat stelt Accountancy Vanmorgen mede op basis van berichtgeving van persbureau Bloomberg, dat aan 45 grote bedrijven in de Verenigde Staten, Europa en Azië vroeg naar hun plannen op het gebied van zakenreizen.

Het merendeel (84 procent) liet weten het aantal zakenreizen zeker te gaan beperken. De meeste bedrijven voorzien een afname tussen de 20 en 40 procent.

KPMG zegt dat er tijdens de pandemie zeer weinig gevlogen is en dat dit nog steeds het geval is. In 2019 vlogen medewerkers in ruim 23 miljoen kilometer; in 2020 was dat nog geen 4,5 miljoen kilometer.

‘De noodzaak om het vliegtuig in te stappen voor zakelijk overleg is absoluut veranderd’, zegt een woordvoerder. ‘Dat was al zo voor de uitbraak van corona, maar de pandemie heeft ons nog kritischer gemaakt. Inmiddels wordt het digitaal overleg alom omarmd. Geen CO2-uitstoot, geen onnodig tijdverlies door vertragingen of reistijd naar en van vliegvelden. Die voordelen waren voor corona al helder. Met de komst van meer en betere digitale samenwerkingstools wordt dat nog meer versterkt. Soms hebben we de verplichting naar klanten te reizen (bijvoorbeeld voor audits) en het kan ook toegevoegde waarde hebben in de ontwikkeling van onze medewerkers. Maar tegelijkertijd is vliegen na corona geen vanzelfsprekendheid meer.’

Om te kiezen voor het vliegtuig, moet de medewerker kunnen aantonen wat de meerwaarde hiervan is ten opzichte van bijvoorbeeld een digitaal overleg.

‘Zo zal de praktijk leren dat bijvoorbeeld langdurige sessies met veel interactie tussen grote groepen collega’s het noodzakelijk maken om elkaar fysiek op te zoeken. Als trein, auto, bus of fiets geen uitkomst bieden, is het vliegtuig de laatste keuze. Sowieso gaan we voor korte afstanden alleen nog met de trein: London, Parijs, Frankfurt, etc. Zodra treinverbindingen verbeteren, zal dat steeds verder worden uitgebreid.’

KPMG wil de CO2-uitstoot door vliegen in 2030 met minimaal 50 procent verlagen ten opzichte van 2019. (Foto Shutterstock).

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.