Door: Theo de Reus | 22 september, 2016
Ondanks het doorgaans goede vliegweer deze zomer, nam het aantal ernstig vertraagde en geannuleerde vluchten van en naar luchthavens in Nederland maar licht af.
Volgens EUClaim waren er tussen 21 juni en 20 september dit jaar 778 geannuleerde vluchten en 730 vluchten met een vertraging van drie uur of meer. Het totale aantal incidenten kwam daarmee op 1.508. Dat is slechts 3 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. En dat terwijl de airlines vorig jaar, evenals in 2014, te kampen hadden met zomerstormen, die deze zomer zijn uitgebleven.
Passagiers hebben bij annuleringen of lange vertragingen recht op schadevergoeding, maar dat geldt niet bij overmacht als daar bijvoorbeeld extreem weer de oorzaak van is. Aangezien het vliegweer goed was, konden airlines zich deze zomer minder vaak beroepen op slechte weersomstandigheden, stelt EUClaim. Daardoor waren er volgens het claimbedrijf 28 procent meer passagiers die een vergoeding konden claimen, ondanks de daling van het aantal incidenten.
Volgens EUClaim hadden vooral Vueling en TUIfly meer vertragingen dan vorige zomer. Bij EasyJet waren er weliswaar minder vertragingen, maar moesten als gevolg van stakingen door de eigen piloten tientallen vluchten worden geannuleerd. KLM en Transavia hadden ondanks een toename van het totale aantal vluchten een relatief rustige zomer, met de helft minder vertragingen dan dezelfde periode vorig jaar.
Bron: Business Traveller