Net nu de Duitse regering na weken onderhandelen met een steunpakket van 9 miljard euro voor Lufthansa over de brug was gekomen, heeft de luchtvaartmaatschappij besloten daar voorlopig niet mee in te stemmen.
Dat nieuws kwam woensdagmiddag als een grote verrassing, want de Duitse carrier heeft dringend geld nodig om de coronacrisis te doorstaan.
Maandag werd bekend dat Lufthansa 9 miljard euro aan staatssteun kon verwachten. Hiervan zou 5,7 miljard euro uit een noodfonds komen. Daarnaast zou het bedrijf een krediet krijgen van 3 miljard euro van staatsbank KfW, met een looptijd van drie jaar. Lufthansa zou voor dit krediet dit jaar en volgend jaar een rente betalen van 4 procent. Daarna zou een rente gelden tot 9,5 procent.
In ruil voor de steun zou de Duitse staat 20 procent van de aandelen krijgen en twee zetels in de Raad van Toezicht.
Na bezwaren van de Europese Commissie, die sprak van marktverstoring en oneerlijke concurrentie, besloot de raad van commissarissen van Lufthansa de beslissing over het steunpakket uit te stellen.
Dat besluit heeft vooral te maken met de eisen van de Europese Commissie. Deze wilde alleen instemmen met de Duitse staatssteun als de carrier een aantal waardevolle slots op zijn voornaamste luchthavens van München en Frankfurt zou afstaan aan andere luchtvaartmaatschappijen.
De raad van commissarissen stelt dat deze eisen de positie van Lufthansa zouden verzwakken, meldt het Duitse Handelsblatt.
Na het bekend worden van de steunmaatregelen dreigde Ryanair-topman Michael O’Leary met juridische stappen om de staatssteun aan Lufthansa aan te vechten. Hij vindt het een verstoring van de Europese regels.
Lufthansa zou nu kijken naar andere manieren van financiële steun om door de crisis te komen, maar volgens deskundigen zijn de mogelijkheden beperkt. (Foto Shutterstock)