KLM-passagiers dragen vanaf vandaag gezichtsbescherming

Met ingang van vandaag, maandag 11 mei, is het dragen van gezichtsbescherming bij het instappen en aan boord verplicht voor passagiers van KLM. Passagiers dienen er zelf voor te zorgen dat zij de vereiste gezichtsbescherming bij zich hebben. Het cabinepersoneel zal uiteraard ook gezichtsbescherming dragen.

“Onder gezichtsbescherming verstaan we mond-neusmaskers, zoals chirurgische maskers en niet-medische maskers. De maskers moeten groot genoeg zijn om de neus en mond van de drager volledig te bedekken.”

De maatregel geldt vooralsnog tot en met 31 augustus 2020. Passagiers die geen adequate gezichtsbescherming/mond-neusmaskers dragen, kunnen bij de gate voor het instappen worden geweigerd. Kinderen onder de 10 jaar zijn uitgezonderd van de maatregel.

Voor luchtvaartmaatschappijen betekent vliegen tijdens de coronacrisis dat zij onder uitzonderlijke omstandigheden moeten opereren. De huidige situatie vraagt om een reeks maatregelen die KLM neemt om haar operatie zo veilig en gezond mogelijk uit te voeren voor passagiers en bemanning. De verplichting om gezichtsbescherming te dragen maakt hier onderdeel van uit. Ook worden vliegtuigen vaker en grondiger gereinigd en worden de contactmomenten tussen bemanning en passagiers tijdens de vlucht tot een minimum beperkt. Verder moeten passagiers vanaf risicogebieden bijvoorbeeld een gezondheidsverklaring invullen om te beoordelen of ze fit genoeg zijn om te vliegen.

Het risico van besmetting aan boord van vliegtuigen is overigens laag. Moderne vliegtuigen zijn namelijk voorzien van High Efficiency Particulate Air (HEPA) filters, die zorgen voor schone cabinelucht van hoge kwaliteit, waarbij er een hoge mate van luchtcirculatie plaats vindt. De lucht wordt om de drie minuten vervangen door het ingebouwde luchttoevoersysteem van het vliegtuig. De luchtstroom in het vliegtuig gaat van boven naar beneden, wat de kans op ‘horizontale’ transmissie in de cabine nog verder vermindert. Bovendien stroomt de lucht snel en dat is niet bevorderlijk voor de verspreiding van druppels. Verder zitten de passagiers allemaal met hun gezicht in dezelfde richting, zodat er weinig face-to-face interactie is en vormen de stoelen een barrière voor de transmissie naar voren of naar achteren in de cabine.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

Cathay Pacific lanceert nieuwe Premium Economy

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Ultraluxe: Four Seasons Private Jet Experience

TUI lanceert Golfbreaks dichtbij

Lekker op het terras aan de Vecht bij Flora Batava

Terug naar de toekomst in Ahoy

Star Clippers zet zeil naar Corsica