KLM Nederland verwacht voor boekjaar 2019 een plus van 5 tot 6 procent in passagiers. Daarmee loopt KLM voor op de markt, want de BSP-cijfers, waarin de verkochte tickets op de Nederlandse markt worden bijgehouden, staan momenteel op min 3 procent.

Dat verklaarde Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, zaterdag tijdens de KLM Open in Amsterdam. De passagiersgroei doet zich vooral voor in het leisure-segment. Het zakelijk vervoer vertoont een kleine plus. ‘We doen meer stedentrips, touroperating en visit family & friends’, aldus Kreulen.

Volgens CEO Pieter Elbers is de Nederlandse markt a-typisch. Het aandeel van KLM op zijn thuismarkt Nederland is groter dan van veel andere Europese airlines op hun thuismarkt, zoals Lufthansa in Duitsland.

De grote vraag is of KLM de groei volgend jaar in hetzelfde tempo kan voortzetten. Kreulen erkent dat de capaciteitsgroei op het volle Schiphol, dat al aan zijn plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar zit, beperkt is. Of KLM dan in omzet kan groeien door de ticketprijs te verhogen? Kreulen: ‘Dat kan maar tot op zekere hoogte. We hebben meer dan 100 concurrenten op Schiphol en als we een bepaalde route tegen een lagere prijs zouden aanbieden, dan wordt onze prijs meteen gematcht.’

Trein
KLM gaat gedurende een half jaar testen hoe de aangekondigde treinverbinding tussen Schiphol en Brussel voldoet. Afgelopen week kondigde KLM aan dat in samenwerking met hogesnelheidstrein Thalys en NS één van de vijf dagelijkse retourvluchten tussen beide luchthavens met ingang van 29 maart 2020 wordt uitgevoerd met de Thalys.

Volgens Elbers moet de proef duidelijk maken of de trein op korte-afstandsvluchten een volwaardig alternatief kan zijn voor het vliegtuig als het gaat om snelheid, betrouwbaarheid en comfort voor de reiziger.
Op termijn wil KLM het aantal vluchten tussen Brussel en Schiphol geleidelijk afbouwen. De route Brussel-Schiphol wordt vooral gebruikt door transferpassagiers die overstappen op Schiphol en doorvliegen naar een verre bestemming.

Op de vraag of KLM naast Brussel al andere routes op het oog heeft, zegt Elbers: ‘Om de trein vanaf Schiphol in te zetten, is in de praktijk nog best een uitdaging. In discussies worden veel vergezichten geschilderd, maar ik doe liever stapjes op de korte termijn, daarna doen we de vergezichten.’

Foto: Pieter Elbers en Harm Kreulen tijdens KLM Open.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.