Interview BCD Travel (longread) ‘Zakelijk reizen is simpelweg nodig’

Ook de enorme zakelijke reisbranche likt haar wonden terwijl het zich opmaakt voor het nakend herstel. Mondiale grootmacht BCD Travel spreekt haar klanten veel en vaak: ‘Alle sectoren staan klaar. Het is simpelweg noodzakelijk voor de business…’ aldus Diederik Banken, Vice President Benelux.

door Tijn Kramer

En, hoe erg is het?

We hebben al een hele tijd 87 procent minder business, minder transacties. Dat zijn stevige getallen, en we hebben zelfs een periode gehad dat het nóg minder was. Het enige goede nieuws is dat BCD Travel een financieel sterk bedrijf is, en ook al was voor de pandemie. Nu plukken we daar in zekere zin de vruchten van.

Hoe hebben jullie de achterliggende tijd gebruikt?

Dat verschilt bij BCD Travel per land. In landen waar je gebruik kunt maken van overheidsregelingen zijn veel collega’s niet meer, of veel minder, gaan werken. Bijvoorbeeld: in België en Duitsland heb je echte werktijdverkortingsregelingen. In Nederland is dat anders, hier wordt nog wel doorgewerkt. En er wordt natuurlijk ook nog wel ietwat gereisd maar niet veel. Dus wij hebben de tijd aan ons eigen bedrijf besteed, aan trainingen en dat soort zaken.

Hebben jullie mensen moeten laten gaan?

Ja, dat hebben we, maar dat was ook al gaande. Al een paar jaar zijn we bezig met de nodige veranderingen. Kantoren sloten al want zelfs voor de pandemie werkte al vijftig procent van de werknemers vanaf huis. Dus dat was al iets heel normaals voor ons. Dat is natuurlijk nu vele malen meer.

Het is ook zo, en daar moeten we eerlijk in zijn: we worden een maatje kleiner als bedrijf, dat is helaas de consequentie. We moeten ons aanpassen aan wat we in de toekomst verwachten.

Hoe kijken jullie naar de toekomst?

We spreken vaak onze klanten daarover. En zij zeggen dat zij toch echt verwachten dat er in het midden van dit jaar gereisd gaat worden. We hebben meerdere malen wereldwijde onderzoeken gedaan, vooral ook om echt in gesprek te blijven met de klanten. En dan zie je bijvoorbeeld dat 16 procent van de zakenreizigers nog dit kwartaal wil gaan reizen en 30 procent in het tweede kwartaal van 2021. Dat betekent dat halverwege dit jaar zestig procent verwacht te gaan reizen. Dus dat zijn ook onze verwachtingen. Het herstel komt.

Hoe kom je aan zestig procent?

Vergeet de vijftien procent van de reizigers niet die al reist, en altijd is blijven reizen. Dus opgeteld zit je op zestig.

(onderzoek BCD Travel: link hier)

Wie zijn de mensen die zijn blijven reizen?

Dat zijn specifieke segmenten van de markt, zoals overheid, of de farmaceutische wereld. Dat heeft soms rechtstreeks te maken met vaccins. Een ander segment dat reist is de ‘Marine & Off Shore’, naar schepen en booreilanden. Maar zij bouwen keurig de gewenste restricties in, die gaan in quarantaine zoals vereist. Dat doe je niet als je twee dagen naar Londen moet, maar wel als vier of vijf maanden naar een schip gaat. En ook reizen in de entertainmentsector, films worden nog steeds opgenomen.

Hoe zien de reizigers het ‘nieuwe reizen’ in de tweede helft van het jaar voor zich? Snel-testen en/of vaccinaties?

Dat zit vooral in de vaccinaties, dat is ontzettend belangrijk. Je moet ergens naartoe kunnen, dus geen grensrestricties, en dan moeten er vaccinaties zijn. En dan heb je nu de discussie over een digitaal medisch paspoort. Dat zijn zaken waar wij goed naar kijken.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Het allerbelangrijkste is: alles dat helpt om op een gezonde en veilige manier te reizen heeft onze support en aandacht. Maar je moet de zaken wel goed regelen, zoals privacy.

Het moet goed zijn. Want reizigers moeten nu vertrouwen krijgen. Vertrouwen dat ze veilig kunnen reizen, die moeten het vertrouwen krijgen dat ze de juiste informatie krijgen.

Wie zie jij als eerste weer gaan reizen?

De eerste die gaan reizen zijn de vakantiegangers. Zodra het kan, gaan zij reizen. Dat zag je ook in Engeland toen Boris Johnson riep dat er na 17 mei weer voor vakantie gereisd mag worden. Ik begrijp van collega’s uit die hoek dat dezelfde avonden de boekingen door het plafond gingen. Maar we hebben het ook aan ontzettend veel van onze zakelijke klanten gevraagd en ook zij staan klaar om weer te gaan reizen. Want zakelijk reizen doe je niet voor de lol, dat doe je echt voor de business. En dat horen we ook…we moeten echt gaan voor de zaak! Zodra ze kunnen, gaan ze weer. Je kunt maar gedeeltelijk dingen virtueel doen. Alle sectoren staan klaar. Het is simpelweg noodzakelijk voor de business.

Jullie zijn een mondiaal opererend bedrijf, zie je al ergens in de wereld herstel?

Dat zag je al een paar maanden geleden, het binnenlands verkeer in China heeft tot negentig procent van het normale volume bereikt. Je ziet wat verkeer in bepaalde corridors, zoals in APAC (Azië-Pacific). We merken enig binnenlands verkeer dat opstart in de VS. Maar het is nog niet heel veel.

Gezondheid op reis wordt straks wel een dingetje…

Inderdaad, Duty of Care (zorgplicht voor werknemers, red) staat met op stip op nummer 1 van bedrijven. Jarenlang waren besparingen het belangrijkste, en had je duurzaamheid op twee. En dan kwam Duty of Care. Maar dat staat nu met voorsprong op 1. Onze klanten eisen echt van ons dat we daar alles aan doen. En dat doen we ook. Dus bijvoorbeeld via onze app TripSource krijg je als zakenreiziger via pushberichten gedurende de reis ook de laatste informatie aangaande reisrestricties en vaccinaties.

Hebben jullie politiek genoeg aandacht gehad als zakelijke reisbranche in deze pandemie?

Nee, dat denk ik niet. Niet zozeer als zakelijke reisbranche, maar gewoon als reisbranche. Als ik nu even mijn pet mag draaien naar mijn functie als bestuurslid ANVR…dan hebben we wat issues gehad. Tot een paar weken geleden werd er zelfs gezegd dat er tot half maart niet eens geboekt mocht worden. Wij weten allemaal: boeken en reizen is toch echt wat anders. Dat heeft de reisbranche zeker niet geholpen.

Er is ondertussen wel een tendens gaande dat Nederlanders minder moeten gaan vliegen? Hoe rijmt dat met het belang voor de BV Nederland?

Er zijn natuurlijk gradaties aan ‘minder vliegen’. De meeste van onze klanten hebben echt doelstellingen om meer klimaatneutraal of beter voor het milieu te gaan reizen. Die hadden ze al, en die gaan ze nu nog strikter naleven. Dat was al gaande hoor en dat wordt ook door ons ondersteund.

Maar hoe belangrijk is een sterk Schiphol?

Ik denk dat een sterk Schiphol van groot belang is voor elk bedrijf in Nederland en dus ook voor ons. Het is, in vergelijking met sommige andere landen, ongelooflijk waar je vanuit Schiphol heen kunt. Dat is van enorme waarde. Dat zie je ook als je kijkt naar de hoeveelheid internationale bedrijven die zich vestigen in Nederland. Daar heeft een sterk Schiphol zeker mee te maken.

Hoe ziet nu de toekomst eruit?

Zakelijke boekingen zijn veel meer last minute dan bij leisure dus we moeten nog even afwachten. Maar we verwachten absoluut dat mensen snel weer gaan boeken zodra het kan.

Einde longread

Foto’s BCD TRAVEL

Additionele info: marktonderzoek 09-2020 BCD Travel aangaande Covid:

https://cdn.bcdtravel.com/wp-content/uploads/BCD-Surview-Travel-policy-and-sourcing-during-covid-19.pdf

 

 

 

 

 

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

NH Hotel Group verder als Minor Hotels

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Mercedes presenteert GT-topmodel

Ultraluxe: Four Seasons Private Jet Experience

TUI lanceert Golfbreaks dichtbij

Lekker op het terras aan de Vecht bij Flora Batava

Terug naar de toekomst in Ahoy