Vanaf december 2020 starten de Oostenrijkse nachttreinspecialist ÖBB en NS met een dagelijkse nachttrein van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Dat maakte Stientje van Veldhoven, Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, vandaag bekend. Het kabinet stelt hiervoor de komende jaren geld beschikbaar.

“Mede dankzij de inzet van de Staatssecretaris”, benadrukt Roger van Boxtel, president-directeur van NS. “De nachttrein heeft nog een steuntje in de rug nodig, maar ik weet zeker dat reizigers het gaan waarderen. Op steeds meer bestemmingen tot zo’n 700 kilometer is de trein al de beste keuze. Met de nachttrein bieden we ook op langere afstanden een duurzaam alternatief voor het vliegtuig.”

Nu al kunnen reizigers dagelijks vanaf Düsseldorf op de nachttrein stappen. Met het doortrekken van deze verbinding via Arnhem en Utrecht naar Amsterdam is Nederland weer direct aangesloten op het Europese nachttreinennetwerk.

Van Boxtel: “Om succesvol een nachttrein te rijden, moeten ticketprijzen concurrerend zijn met die van vliegen. Maar een nachttrein rijden is best complex en niet goedkoop. De trein rijdt door meerdere landen, heeft relatief veel personeel aan boord en vanwege de grote afstanden is gebruik van het spoor relatief duur. Anders dan bij vliegreizen, betalen treinreizigers bovendien wel belasting over hun ticketprijs. Europese nachttreinen zijn daardoor vaak niet volledig kostendekkend.”

De komende maanden gebruikt NS om samen met de Staatssecretaris en ÖBB alle details uit te werken. En om afhankelijkheden, zoals inpassing in de dienstregeling en de beschikbaarheid van materieel, op te lossen. Van Boxtel: “Maar met zulke enthousiaste partners hebben we er veel vertrouwen in dat we eind volgend jaar met deze nieuwe trein kunnen starten. In de tussentijd blijven we werken aan verbeteringen die ook hoog op mijn lijstje staan, maar die helaas langer op zich laten wachten. Zoals een snellere Intercity naar Berlijn.”​

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.