Het Louvre presenteert zijn eerste virtual reality-ervaring

Het Louvre presenteert zijn eerste virtual reality-ervaring

Vanaf 24 oktober is in het wereldberoemde Louvre museum een grote tentoonstelling te zien over Leonardo da Vinci: Mona Lisa: Beyond the Glass. HTC VIVE Arts zorgt samen met het Louvre voor de eerste virtual reality (VR)-ervaring van het museum. Dankzij deze meeslepende beleving kunnen de bezoekers het bekendste meesterwerk van Leonardo da Vinci bekijken als nooit tevoren. Niet alleen in het Louvre op de overzichtstentoonstelling over de artistieke carrière van da Vinci, maar ook van overal ter wereld via VIVEPORT.

In Mona Lisa: Beyond the Glass krijgen bezoekers een nieuw perspectief op het beroemde schilderij van da Vinci en kunnen zij het kunstwerk in een virtuele omgeving van dichtbij ontdekken. Met deze innovatieve, interactieve ervaring kan het museum publiek van over de hele wereld toegang geven tot de Mona Lisa.

Achter de lach kijken
Aan het begin van de zeven minuten durende VR-ervaring, bevindt de kijker zich via de VIVE Cosmos, de nieuwste VR-headset van VIVE, in de net gerestaureerde Salle des États van het Louvre, waar de Mona Lisa hangt. Aanvankelijk staat de kijker achter een menigte toeschouwers voor het schilderij in de zaal. Als de menigte zich verspreidt, schuift de kijker dichterbij om het schilderij in close-up te bewonderen. In de VR-wereld zijn het beschermglas en de lijst van het schilderij verwijderd. De kijker kan nu de kleinste details van dit olieverfschilderij zien, inclusief de textuur van het houten paneel (door de verflaag heen) en de achterkant van het paneel, waar de spleten in het hout te zien zijn en hoe dit werd hersteld.

Deze virtual reality-ervaring combineert bewegend beeld, geluid en interactief design om bezoekers onder te dompelen in de wereld van da Vinci en om inzicht te krijgen in wat infraroodscans van het iconische kunstwerk kunnen onthullen. De ervaring neemt de kijker mee door de tijd en geeft hem inzichten in hoe het kunstwerk is gemaakt en hoe het in de afgelopen 500 jaar is veranderd. De verhalende component van de VR-ervaring ontkracht enkele van de vele mythen over de beroemde Mona Lisa zelf, door meer details over haar kleding en identiteit te onthullen.

Mona Lisa: Beyond the Glass demonstreert ook het gebruik van de Sfumato-techniek van da Vinci. Daarbij bracht da Vinci verschillende dunne lagen verf over elkaar aan, zonder scherpe randen, waardoor de overgang van schaduw naar licht bijna onmerkbaar is. De kijker kan dit Sfumato-effect van da Vinci ervaren door een dunne rook die de (virtuele) ruimte vult en het licht verzacht. De VR-ervaring onthult ook de verborgen details in het originele natuurlijke landschap die da Vinci achter het portret schilderde.

Nieuw elan voor musea, da Vinci bij je thuis
Mona Lisa: Beyond the Glass wijst op het algemene belang om nieuwe methoden te creëren waardoor publiek museumcollecties kan ontdekken en hen er nauwer bij te betrekken. Voor instellingen is het belangrijk om dergelijke innovaties te omarmen als een cruciaal onderdeel van hun tentoonstellingsprogramma, om het publiek zowel binnen als buiten het museum te bereiken.

De uitgebreide thuisversie kan wereldwijd worden gedownload via VIVEPORT Infinity, de onbeperkte VR-abonnementsservice van HTC, of via enkele andere belangrijke online VR-platforms, zoals mobile VR op iOS en Android. Naast de content die bezoekers in het museum kunnen zien, kan het publiek met de thuisversie ervaren wat een bezoek aan het Louvre inhoudt: virtueel binnenwandelen via de iconische piramide voordat men de Grand Galerie kan bezoeken. En in deze thuisversie kun je ook alle da Vinci-schilderijen in de collectie van het Louvre in VR ontdekken.

 

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

Amex GBT neemt CWT over voor 526 miljoen euro

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Lekker op het terras aan de Vecht bij Flora Batava

Terug naar de toekomst in Ahoy

Star Clippers zet zeil naar Corsica

Festival TREK viert tiende seizoen met negen edities

Breitling doet inspiratie op in de Schotse hooglanden