Delta Air Lines zal het ultramoderne Boeing 737 MAX-vliegtuig aan haar vloot toevoegen, terwijl de luchtvaartmaatschappij haar vloot blijft vernieuwen om de klantervaring tijdens de vlucht te verbeteren en tegelijkertijd de brandstofefficiëntie te verbeteren. Delta bestelt het grootste model in de MAX-serie, de 737-10, waarvan de levering in 2025 begint. Het zal worden aangedreven door de next generation LEAP-1B-motoren. Het vliegtuig zal 20%-30% zuiniger zijn dan de te vervangen Delta-vliegtuigen, waarmee de overeenkomst een belangrijke stap is in Delta’s beleid naar een duurzamere luchtvaart.

“De Boeing 737-10 zal een belangrijke toevoeging zijn aan Delta’s vloot terwijl we vorm geven aan een duurzamere toekomst voor vliegreizen, met een verbeterde klantervaring, verbeterde brandstofefficiëntie en de beste prestaties in zijn klasse”, aldus Ed Bastian, CEO van Delta.
“Deze nieuwe vliegtuigen bieden superieure operationele prestaties en netwerkflexibiliteit. De overeenkomst weerspiegelt ook onze behoedzame benadering van het inzetten van ons kapitaal. Dit vliegtuig zal worden bestuurd, bediend en onderhouden door de allerbeste professionals in de branche, en het is hun harde werk en toewijding aan onze klanten die ons altijd onderscheiden. ”

“We zijn er trots op dat Delta zijn narrowbody vloot vernieuwt met de 737 MAX, het zuinigste vliegtuigtype van Boeing”, zegt Stan Deal, president en CEO van Boeing Commercial Airplanes. “Gebouwd in onze fabriek in de staat Washington met steun van belangrijke leveranciers in de VS, zal de 737-10 Delta de beste economische middelen bieden om meer passagiers te vervoeren op zijn korte en middellange afstandsroutes.

De aankondiging werd gedaan tijdens de Farnborough International Airshow in 2022 in het VK tijdens een ondertekeningsceremonie met Delta, Boeing en CFM directies.

De 737-10 sluit aan op vier belangrijke pijlers van Delta’s vlootstrategie voor de lange termijn:

Grootte: als een groter vliegtuig dan het vliegtuig dat het vervangt, biedt de 737-10 superieure economische voordelen, aangezien Delta de gemiddelde sterkte van zijn narrowbody-vloot blijft vergroten.
Vereenvoudiging: de 737-10 zal naar verwachting een gemeenschappelijke trainingscategorie zijn in de 737-vloot van Delta.
Schaalomvang: de order zal de omvang van Delta’s 737-subvloot tegen het einde van het decennium doen groeien tot meer dan 300 vliegtuigen.
Duurzaamheid: met zijn next generation LEAP-motoren zal de 737-10, samen met de A321neo, een van de zuinigste vliegtuigen in de Delta-vloot zijn.

Bijna een derde van de 182 stoelen van het vliegtuig zullen premium stoelen zijn, met 20 passagiers in First Class, 33 in Delta Comfort+ en 129 in Main Cabin. Klanten zullen het Boeing Sky-interieur ervaren, geaccentueerd door modern vormgegeven wanden en ramen, met entertainment tijdens de vlucht en stopcontacten in elke stoel, high-speed satelliet Wi-Fi in het hele vliegtuig en on-demand video via Delta Studio. De cabine zal ook voorzien zijn van led-verlichting, die het gevoel van ruimte versterkt, en van grote draaibare bagagebakken.

Met een topsnelheid van Mach 0,79 en een bereik van 3.300 zeemijl heeft de 737-10 een brede flexibiliteit om markten in de VS te bedienen binnen het toonaangevende netwerk van Delta. Het vliegtuig zal worden ingezet vanuit kernhubs, waaronder New York, Boston, Atlanta, Detroit, Minneapolis-St. Paul, Seattle en Los Angeles. Het vliegtuig zal een aanvulling zijn op Delta’s A321neo-vloot, waarmee de luchtvaartmaatschappij haar narrowbody-vloot voor de komende jaren moderniseert en vernieuwt. Met deze order groeit Delta’s Boeing 737-vloot naar meer dan 300 vliegtuigen, waarmee het Delta’s op een na grootste subvloot zal zijn na de Airbus A320.

De 737-10 wacht momenteel op de definitieve certificering van de Federal Aviation Administration, die wordt verwacht in 2023. In geval van vertraging biedt de overeenkomst voldoende bescherming, waaronder de mogelijkheid voor Delta om indien nodig over te stappen op een ander model in de MAX-serie.

De order is het nieuwste Delta-initiatief om de toekomst van vliegreizen in de lucht en op de grond te optimaliseren en opnieuw vorm te geven. Dat omvat een langetermijninvestering van $ 12 miljard in nieuwe en verbeterde faciliteiten op luchthavens in New York, Los Angeles, Salt Lake City, Seattle en andere belangrijke steden; nieuwe, uitgebreide en verbeterde Delta Sky Clubs op nationale luchthavens; verbeterde high-speed Wi-Fi aan boord; uitgebreid in-seat in-flight entertainment in de gehele Delta-vloot; en nieuwe digitale tools om het gemak te verbeteren en stress te verminderen op elk moment van de reis.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.