Cathay Pacific heeft vandaag de eerste van de hypermoderne Airbus A350-1000-vliegtuigen in ontvangst genomen. Per 1 december zal dit technologisch geavanceerde vliegtuig ook de dagelijkse vluchten vanaf Schiphol naar Hongkong bedienen, in plaats van de huidige Boeing 777-300ER. Hiermee is Cathay Pacific de eerste maatschappij die vanaf Schiphol met dit zuinigere en stillere toestel zal vliegen.

Naast Amsterdam zal de airline de komende winter het nieuwe toestel ook op de routes tussen Hongkong en Madrid, Tel Aviv, Manchester en Zürich inzetten.

Dit jaar zullen acht van deze vliegtuigen worden afgeleverd, de rest zal tegen 2021 aan de vloot worden toegevoegd. Na wat eerste regionale vluchten, beginnend met een eerste commerciële vlucht naar Taipei op 1 juli 2018, zal de A350-1000 op 15 september 2018 de nieuwste route van Cathay Pacific naar Washington DC lanceren. Deze nieuwe route zal met 8.183 mijl de langste route op het netwerk van de luchtvaartmaatschappij zijn.

Cathay Pacific Chief Customer and Commercial Officer Paul Loo: “We hebben nu al één van de jongste langeafstandsvloten in de lucht en met de komst van de A350-1000 wordt onze vloot alleen maar jonger.“Het vliegtuig volgt de succesvolle introductie van de -900-variant, die ons in staat heeft gesteld ons langeafstandsnetwerk uit te breiden met een bijna ongekende snelheid, waardoor onze klanten vanuit Hongkong een breder scala aan non-stop reiskeuzes krijgen, terwijl ze tegelijkertijd Hongkongs positie versterken als de grootste internationale luchtvaarthub van Azië.

In slechts twee jaar heeft Cathay Pacific diverse non-stop routes geopend die worden aangeboden door de A350-vloot, waaronder Barcelona, Brussel, Christchurch, Kopenhagen, Londen Gatwick, Tel Aviv en de laatste toevoeging, Dublin. In november zal tevens een nieuwe A350-900-service naar Kaapstad worden gelanceerd.”

Aangedreven door de nieuwste technologie Rolls-Royce Trent XWB-97-motoren, heeft de A350-1000 een aanzienlijke vrachtcapaciteit, een belangrijk kenmerk voor Cathay Pacific, één van ‘s werelds grootste vrachtluchtvaartmaatschappijen.

Eric Schulz, Airbus Chief Commercial Officer, voegde toe: “We zijn er trots op de A350-1000 af te leveren aan onze aloude klant Cathay Pacific. Het vliegtuig biedt grote voordelen op het gebied van brandstof- en kostenefficiëntie en een ongeëvenaard comfort voor de passagiers. De combinatie van de wereldberoemde wide-body en Cathay Pacific’s wereldberoemde in-flight service zal ervoor zorgen dat de luchtvaartmaatschappij haar positie nog verder kan versterken als één van ‘s werelds toonaangevende internationale luchtvaartmaatschappijen.”

Comfort en welzijn naar een nieuw niveau gebracht

Als de grootste variant in de A350-familie zal Cathay Pacifics A350-1000s in totaal 334 passagiers vervoeren in Business, Premium Economy en Economy Class cabines, 54 meer passagiers meer dan in de A350-900s van de luchtvaartmaatschappij.

Het comfort van de passagier was de belangrijkste focus van ons team toen zij de cabines voor dit nieuwe vliegtuig ontwierpen. Naast een gloednieuwe Economy Class-zitplaats met een grotere persoonlijke televisie met hogere definitie, een geavanceerd inflight-entertainmentsysteem en LED-sfeerverlichting zijn de cabines van het vliegtuig ook 50% stiller in waargenomen niveaus van externe ruis.

Bovendien zorgt een verbeterde Wi-Fi-verbinding ervoor dat passagiers tijdens hun reis verbonden kunnen blijven. Ondertussen levert een hogere cabinedruk meer zuurstof om de effectieve cabine-kruishoogte te verlagen tot 6000 ft op de A350-1000, waardoor vermoeidheid van passagiers wordt verminderd en hun welzijn verbetert.

Brandstof voor van een groenere toekomst

Cathay Pacific heeft vaak op de voorgrond gestaan bij vele initiatieven om de impact van de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. En net als bij de levering van haar 22 A350-900-vliegtuigen die al in gebruik zijn, zullen alle 20 A350-1000’s vanuit Toulouse, de thuisbasis van Airbus, met een mix van alternatieve jetbrandstof naar Hongkong worden gevlogen.

 

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.