De extreem negatieve impact van de coronaviruscrisis op de financiën van het bedrijf en de aanhoudend lage vraag naar vliegreizen dwingen Brussels Airlines om substantiële en noodzakelijke maatregelen te nemen om het voortbestaan van de maatschappij te garanderen. Om Brussels Airlines een toekomst te geven, moet de maatschappij haar kosten structureel verlagen om competitief te kunnen zijn.

Om de huidige ongeziene crisis te doorstaan vraagt de maatschappij bovendien de steun van zowel haar aandeelhouder Lufthansa als van de Belgische overheid.  In het kader van haar transformatieplan pakt Brussels Airlines daarom haar kostenstructuur structureel aan en optimaliseert de maatschappij haar netwerk door niet of nauwelijks winstgevende routes te schrappen. In lijn met die netwerkreducering, zal Brussels Airlines ook haar vloot reduceren met 30%. De totale omvang van het bedrijf, en als gevolg ook haar personeelsbestand, zal 25% kleiner worden. Als verantwoordelijke werkgever zal Brussels Airlines samenwerken met haar sociale partners om het aantal gedwongen ontslagen tot een absoluut minimum te beperken. De onderneming heeft er alle vertrouwen in dat ze met haar transformatieplan 75% van de tewerkstelling zal kunnen veiligstellen en opnieuw op een rendabele manier zal kunnen groeien zodra de vraag naar vliegreizen zich heeft hersteld tot een niveau van “het nieuwe normaal”, naar verwachting vanaf 2023. Structureel winstgevend worden is een essentiële voorwaarde om de toekomst van het bedrijf en van nieuwe investeringen veilig te stellen, alsook om zich te beschermen tegen mogelijke toekomstige tegenslagen.

Wereldwijd zet de coronaviruscrisis luchtvaartmaatschappijen onder ongekende druk. De totale impact op de inkomsten in de luchtvaart zal naar verwachting meer dan 240 miljard euro bedragen. Boekingen zijn met meer dan 60% gedaald en annuleringen hebben een recordhoogte bereikt. Als gevolg zijn veel luchtvaartmaatschappijen in Europa en daarbuiten verplicht om massaal banen te schrappen. Brussels Airlines wordt helaas ook niet door de crisis gespaard. Sinds de tijdelijke stopzetting van al haar vluchten (sinds 21 maart) verliest de maatschappij een miljoen euro per dag door inkomstenverlies en door onvermijdelijke doorlopende kosten zoals de huur- en onderhoudskosten van vliegtuigen.

Op 28 februari kondigde Brussels Airlines voor het eerst een impact op de vraag naar tickets aan. De situatie verslechterde week na week, met dagen waarop het aantal annuleringen het aantal boekingen oversteeg. Ook nu nog is de vraag erg laag en volgens analisten en deskundigen zal de vraag naar vliegreizen in 2021 naar verwachting 25% lager liggen dan voor de crisis en kan de sector pas op zijn vroegst in 2023 rekenen op een vraag die weer op het niveau van 2019 ligt.

“We zijn het jaar 2020 begonnen met positieve resultaten op het vlak van aantal passagiers en inkomsten. Deze zomer hadden we een sterk vakantieaanbod gepland omdat we een deel van het verloren aanbod van het failliete Thomas Cook Belgium konden compenseren. Maar de coronaviruspandemie treft Brussels Airlines bijzonder hard. We hadden geen andere keuze dan onze vluchten tijdelijk op te schorten vanaf 21 maart en technische werkloosheid in te voeren voor het hele bedrijf. Deze ongeziene crisis heeft onze financiële situatie verslechterd, waardoor we genoodzaakt zijn om substantiële en essentiële maatregelen te nemen. De herstructurering is dringend nodig om de huidige crisis te overleven en in de toekomst structureel winstgevend te worden”, aldus Dieter Vranckx (CEO Brussels Airlines).

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.