BCD Travel onderzoek: merendeel corporate travelteams was voorbereid op de pandemie

Hoewel COVID-19 zakenreizen flink heeft getroffen, zegt een meerderheid van alle corporate travelteams dat ze voorbereid waren om te reageren op de gevolgen van de pandemie. Zo blijkt uit een recent onderzoek onder 125 travelmanagers wereldwijd, uitgevoerd door zakenreisorganisatie BCD Travel in de eerste helft van april.

Twee derde van de respondenten zegt dat hun reisprogramma was voorbereid op de verstoring door COVID-19, terwijl slechts 13% niet voorbereid was. 41% van de respondenten geeft aan dat alle zakenreizen zijn opgeschort, terwijl voor de rest alleen essentiële reizen plaatsvinden. In maart ging slechts 6% van de geplande reizen door, meer dan de helft werd geannuleerd en een kwart werd omgezet in virtuele vergaderingen. Zes op de tien respondenten verwachten dat de frequentie van zakenreizen omlaag gaat. Daarentegen is de verwachting dat het aantal virtuele vergaderingen zal stijgen.

  • 78% verwacht een toename van virtuele interne vergaderingen;
  • 57% zegt hetzelfde over virtuele externe bijeenkomsten;
  • 49% verwacht dat het aantal virtuele congressen en evenementen zal toenemen.

Op de vraag naar de hoogste prioriteit van hun reisprogramma, beoordeelt 95% de zorgplicht als zeer of uiterst belangrijk. Dit is 8 punten meer dan in een eerder onderzoek van januari 2020. Volgens het onderzoek verwachten acht op de tien respondenten dat het aantal reizen tegen het derde kwartaal dit jaar weer enigszins op gang komt. Maar de verwachting dat zakenreizen zullen herstellen naar het oude niveau van voor de pandemie is een stuk lager:

  • 62% verwacht dat dit tegen eind 2020 zal gebeuren;
  • 25% schat dat dit tot eind 2021 zal duren;
  • 10% denkt dat het zelfs nog langer zal duren.

“Wanneer reisverboden worden opgeheven en gezondheidsorganisaties hun reiswaarschuwingen intrekken, zullen bedrijven actie moeten ondernemen om de veiligheid van hun reizigers te waarborgen,” zegt Mike Janssen, Global Chief Operating Officer en Chief Commercial Officer bij BCD Travel. “Hoewel bedrijven met een frisse blik zullen kijken naar strategieën voor virtuele samenwerking, zal reizen een essentieel onderdeel blijven om bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Bijvoorbeeld om productielijnen en grondstoffen te inspecteren, om te onderwijzen of te leren, om relaties met klanten te onderhouden en deals te sluiten.”

Travelmanagers moeten gaan nadenken over hoe ze hun reisprogramma kunnen verbeteren voor medewerkers die op reis moeten:

  • Geef specifiek reisadvies, zorg voor persoonlijke beschermingsmiddelen en bied extra diensten aan (bijv. toegang tot lounges);
  • Voer extra autorisatie uit vóór de reis;
  • Houd bij waar alle reizende medewerkers zijn en gebruik in-app messaging om reizigers snel te informeren;
  • Pas de creditcardlimiet aan voor reizigers die te maken hebben met een reisverstoring.

Meer details over het onderzoek van BCD Travel vindt u in deze infographic.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

NH Hotel Group verder als Minor Hotels

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Mercedes presenteert GT-topmodel

Ultraluxe: Four Seasons Private Jet Experience

TUI lanceert Golfbreaks dichtbij

Lekker op het terras aan de Vecht bij Flora Batava

Terug naar de toekomst in Ahoy