Zakenreizigers bezorgd over dataveiligheid op reis

Slechts 35 procent van de internationale zakenreizigers heeft er alle vertrouwen in dat de gegevens van hun werkgevers onderweg veilig zijn. Onder reizigers uit Noord- en Zuid-Amerika is het vertrouwen beduidend groter (46%) dan onder reizigers uit Azië-Pacific (28%) en Europa (27%). Dit blijkt uit onderzoek van Carlson Wagonlit Travel (CWT)

Uit deze resultaten blijkt dat er nog veel werk verzet moet worden om reizigers te informeren over hoe ze met de gegevens van hun bedrijf moeten omgaan. Bedrijfsgegevens kunnen bijvoorbeeld in gevaar komen door internetverbindingen in openbare ruimten”, vertelt Andrew Jordan, Executive Vice President & Chief Technology Officer van CWT. “Bewustmaking en training zijn essentieel om mogelijke inbreuken op de beveiliging te voorkomen.”

De respondenten waren tijdens hun zakenreizen het meest bezorgd over het blootgeven van bedrijfsgegevens in de volgende drie situaties: diefstal of verlies van hun laptop of andere mobiele apparaten (29%), gebruikmaken van openbare wifi (21%) en werken op hun laptop of andere mobiele apparaten (9%). Andere redenen tot zorg waren het onbedoeld delen van bedrijfsdocumenten (9%), het openen van bedrijfsmails (8%), het openen van een schadelijk bestand of het bezoeken van een schadelijke website (8%) en het weggooien van papieren documenten (6%).

Deze vrees is gerechtvaardigd, omdat bijna de helft van de zakenreizigers zich zorgen maakt over een inbreuk op de beveiliging terwijl ze online zijn of online proberen te gaan. En dat was niet de enige kwestie: 37% gaf toe een onbekend bestand van een onbekende afzender te hebben gedownload en een even groot percentage had ooit een phishingmail geopend.

Gelukkig hebben de meeste zakenreizigers actie ondernomen toen ze een beveiligingsschending of datalek opmerkten. 37% van de ondervraagde reizigers zegt dat ze hun apparaat onmiddellijk hebben uitgeschakeld, 25% heeft het aan hun bedrijf gemeld en 34% heeft het aan de IT-afdeling van hun bedrijf gemeld. 62% van de ondervraagden bevestigde dat ze wisten hoe ze een phishingmail moesten melden.

Deze percentages kunnen drastisch worden verbeterd door betere trainingen in gegevensveiligheid”, besluit Jordan.

Minder dan 20% van de zakenreizigers vertelde dat ze regelmatig informatie en advies over gegevens- en internetveiligheid van hun bedrijf ontvangen. 34% vertelde dat ze richtlijnen hadden ontvangen over wat ze niet moesten doen.

 

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

Amex GBT neemt CWT over voor 526 miljoen euro

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Lekker op het terras aan de Vecht bij Flora Batava

Terug naar de toekomst in Ahoy

Star Clippers zet zeil naar Corsica

Festival TREK viert tiende seizoen met negen edities

Breitling doet inspiratie op in de Schotse hooglanden