Reizen staat voor Jacco Bouw gelijk aan rust. En dat
is maar goed ook. Want met zijn bedrijf Webpower,
specialist in e-mailmarketing, is hij na eerst Nederland
veroverd te hebben, nu marktleider in China en reist hij
continue de wereld rond.
VAN MARKTLEIDER IN NEDERLAND NAAR MARKTLEIDER IN CHINA…
‘In 2005 was ik samen met een andere partij al marktleider in Nederland. Wij hadden de distributie om door te kunnen schalen en om onze investeringen redelijk te kunnen houden hadden we grote volumes nodig, dus lagere kosten per eenheid. Toen hebben we het eerste buitenlandse kantoor in Stockholm geopend. Daarna heb ik een paar jaar in Shanghai gewoond, waar ik uiteindelijk ook een kantoor geopend heb. Later volgden ook Hamburg en Barcelona.’
WAT ZAG JE TOENTERTIJD IN CHINA?
‘Ik zag een land dat in opkomst was. De concurrentie was daar op dat moment minder groot, vergeleken met de rest van de wereld. Alles is met ons eigen geld gefinancierd. We zijn vanaf scratch gestart, ook zonder subsidie. Nu hebben we in China al vijf kantoren, in de vijf grootste steden. Dat is ook onze kracht: eigen geld investeren en all-the-way ergens voor gaan.’
HOE WERKT CHINEES ZAKENDOEN?
‘Het enthousiasme, de mogelijkheden… mensen grijpen alles aan. Er is daar een tienencultuur. Geen zeventjescultuur zoals in Nederland. Daar fixen ze het nog wel even ‘voor het weekend’. Zo kan iedereen een steeds hogere positie voor zichzelf creëren. Dat gebeurde eind jaren tachtig in China nog niet, hoor. Deze mentaliteit is echt iets van de laatste jaren. Deze generatie kan en gaat daar het verschil maken. Vertrouwen en hiërarchie zijn wel vaste waarden in het land. Respect voor meerderen is belangrijk. Nederland, maar ook Zweden zijn daar anders in. We hebben uiteraard respect voor onze managers en leidinggevenden, maar dat komt niet zozeer opvallend tot uiting op de werkvloer. Let wel, China is zó groot: in Shanghai doe je weer heel anders zaken dan op het Chinese platteland.’
RUN JE JE KANTOREN DAAR MET EEN NEDERLANDSE MENTALITEIT?
‘Chinezen doen zaken met Chinezen. Dat staat vast en daar kom je niet tussen. Wat je wel ziet is dat Wepbower een meer open cultuur heeft dan de gemiddelde bedrijfscultuur in China. We werken bijvoorbeeld niet met cubes, van die kleine hokjes. We zijn minder bezig met alleen maar het uitvoeren van onze taak: we creëren openheid. Mensen gaan bij ons met veel respect met elkaar om, wat leidt tot vriendschappen. Dat mondt uit in
weinig wisseling van het werkteam. Die inspanning en teamspirit werd respect met elkaar om, wat leidt tot vriendschappen. Dat mondt uit in weinig wisseling van het werkteam. Die inspanning en teamspirit werd eind 2016 nog bevestigd toen ons team in China de Best Team Award won, een initiatief van de Benelux Chamber of Commerce in China. De prijs werd uitgereikt door Prins Constatijn. Hoewel de prijs in China werd gewonnen, vertegenwoordigt de prijs ook de samenwerking met ons Nederlandse hoofdkantoor in Barneveld. We werken samen, brainstormen en discussiëren, en negen van de tien keer sluiten we af met een grap. De samenwerking voelt alsof je wordt omgeven door familieleden. Je weet dat ze altijd voor je klaarstaan.’
CHINA INSPIREERT DUS?
‘China, maar ook Shanghai inspireert enorm. Een stad die onbegrensde mogelijkheden kent. Wat je ook maar wilt; alles is mogelijk daar. Van de meest luxe restaurants, tot alle fysieke uitdagingen die je je maar kunt bedenken. De stad slaapt nooit. Als je hier niet aan kunt wennen, moet je hier nooit naartoe gaan.’
JE KLINKT WEL ALSOF JE JE MAKKELIJK AANPAST…
‘Wij Nederlanders passen ons sowieso vrij makkelijk aan. En natuurlijk, het eerste jaar hier weet je niet wat je overkomt. Het land blijft je altijd nog verrassen. Maar de wereld verandert niet voor jou, dus je moet je wel altijd aanpassen aan de lokale mentaliteit. In Barcelona bijvoorbeeld, een twee uur durende warme lunch, met een wijntje erbij… Vreselijk, dat aanpassen haha.’
WAAR HAAL JE JE ZAKELIJKE INSPIRATIE VANDAAN?
‘Het is simpel, uit Silicon Valley komt de echte innovatie. Maar de evolutie gebeurt in Azië. Kijk naar de WeChatapp bijvoorbeeld. Facebook, Twitter, Tinder… noem het maar op, het zit allemaal in die app. Of de Alibaba’s en de AliExpressen die nu de wereld domineren. Wij brengen die inspiratie graag naar Nederland. We hebben veel ervaring met het verzenden van grote aantallen, wat massavoordeel oplevert… Onderschat Amsterdam trouwens ook niet als inspiratiebron. Dat wordt echt een techhub. De startupscene wordt hier goed gesupport met allerlei initiatieven uit veel verschillende hoeken.’
BEN JIJ EEN ZAKENREIZIGER?
‘Op dit moment is het even rustig (interview vond plaats tijdens Chinees Nieuwjaar, red.). Heel China ligt nu plat. Dat betekent gelukkig ook wel een beetje rust voor mij, maar ik ben vaak onderweg. Ook voor mijn kantoorbezoeken in Spanje, Zweden en Duitsland. Ik ben wel een goede klant van de luchtvaartmaatschappijen ja.’
HOE REIS JE ZELF?
‘Altijd Economy Class. Business Class vind ik te duur Als ik met KLM reis, reis ik wel Economy Comfort. Verder neem ik altijd alleen handbagage mee. Ik geef nooit bagage af, dat kost me teveel tijd. De reis moet vooral snel gaan. Ik maak wel gebruik van de lounges, zodat ik tot het laatste moment kan werken. Maar eenmaal in het vliegtuig, ga ik zelf ook op vliegtuigmodus. Ik ben er echt een voorstander van om niet standaard internet in de lucht aan te bieden.’
OOK ALS EEN STUKJE ZELFBESCHERMING?
‘Ja. Ik kijk niet eens een film. Ik haal meteen mijn verloren slaap in. Als ik aankom op het vliegveld, heb ik twee uur daarna al mijn eerste afspraak. Dan wil je fris zijn. Vliegen staat voor mij echt gelijk aan rust.’