‘Nieuwe’ Eurostar gepresenteerd: einde Thalys, meer pax naar Parijs

De hogesnelheidstrein staat aan de vooravond van de nodige veranderingen na de fusie van Eurostar en Thalys. Onder de nieuwe naam Eurostar (Groep) blijven de treinen wel rijden als vanouds. Maar de naam Thalys zal eind 2023/begin 2024 verdwijnen. Deze gaat verder als Eurostar. De treinen krijgen een nieuw logo (zie foto), ook die van het huidige Eurostar, maar rijden de komende jaren wel verder in de nu bekende kleuren. Nieuwe branding is dus op komst en deze werd vandaag alvast in Brussel gepresenteerd aan de Europese pers door CEO Gwendoline Cazenave (links op foto). Ook sprak zij de ambitie uit om 30 miljoen reizigers te vervoeren tegen 2030

Eind dit jaar moet er ook een nieuwe app komen waarin reizigers toegang hebben tot het nieuwe gezamenlijke netwerk. Belangrijk voor Nederland: vanaf 2025 worden de geelgrijze ‘Eurostar treinen’ ingezet op de route Amsterdam-Parijs. Deze hebben bijna twee keer zoveel capaciteit als de rode treinen die nu rijden. Hiermee zal de capaciteit omhoog gaan.

De problematiek rondom de twee derde lege treinen op de route Amsterdam-London wordt onderkend en er wordt hard aan gewerkt aldus de CEO Gwendoline Cazenave van de Eurostar Group. Maar zij zegt daar ook in belangrijke mate afhankelijk te zijn van de Nederlandse authoriteiten.

Tegen eind 2023 zal de look van het nieuwe merk dus onder de naam Eurostar zichtbaar zijn op alle contactpunten met de klant, inclusief de 51 treinen. De naam “Eurostar” is gekozen vanwege de grote bekendheid van het merk bij de consument, zowel in Europa als wereldwijd, dat nog altijd een groeiende markt blijft voor reizen per hogesnelheidstrein.

Het nieuwe bedrijf heeft een iconische ster gekozen als symbool en een nieuw logo. Het is geïnspireerd op de North Star, de oorspronkelijke treindienst die Parijs, Brussel en Amsterdam met elkaar verbond en het is een eerbetoon aan het eerste Eurostar-logo. Een geanimeerde vonkafbeelding fungeert als een kompas en symboliseert het doel van het merk om nieuwe kansen te creëren door mensen, plaatsen, bedrijven en culturen over de grenzen heen met elkaar te verbinden.

Onder één enkel merk wil Eurostar Group een nieuw gouden tijdperk voor hogesnelheidstreinverbindingen in Europa inluiden door een aantrekkelijk alternatief te blijven bieden voor weg- en luchtvervoer en reizigers te overtuigen van de trein in een tijd waarin milieuvriendelijk reizen steeds belangrijker wordt. De koolstofvoetafdruk van een passagier van één vlucht tussen bijvoorbeeld Londen en Amsterdam is het equivalent van zeven Eurostar-reizen.* Als het grootste internationale hogesnelheidsnetwerk in West-Europa, dat vijf landen doorkruist en 245 miljoen mensen met elkaar verbindt, biedt dit een enorm potentieel om de omschakeling naar duurzaam reizen verder te stimuleren

Handbereik

Reizigers van de Eurostar Group zullen Europa binnen handbereik hebben, met één enkel getrouwheidsprogramma voor alle bestemmingen van het huidige Eurostar- en Thalys-netwerk, en één website en boekingssysteem vanaf oktober 2023. Voor reizigers op het Europese vasteland wordt het daardoor gemakkelijker om rechtstreekse en aansluitende reizen naar Londen te boeken. Voor passagiers vanuit het Verenigd Koninkrijk zal het eenvoudige, naadloze verbindingen bieden tussen Londen en Duitse bestemmingen, waaronder Keulen.

CEO

Na de reeds afgeronde juridische alliantie op 1 mei 2022, vormt vandaag een mijlpaal in het samenbrengen van de twee bedrijven. Eurostar Group CEO Gwendoline Cazenave, die in oktober 2022 bij het bedrijf kwam en 20 jaar ervaring heeft in het spoorvervoer, kijkt ernaar uit om de duurzame toekomst van het bedrijf verder te ontwikkelen. “We zijn trots dat we vandaag ons nieuwe merk kunnen onthullen, dat onze zichtbaarheid zal vergroten, ons zal helpen om de hoeksteen van de hogesnelheidstrein in Europa te worden en ons zal ondersteunen bij onze ambitie om het aantal passagiers in de komende tien jaar te verdubbelen. Onze klanten zullen dezelfde kwaliteit van dienstverlening kunnen verwachten die ze van ons verenigd netwerk gewend zijn en waar ze van houden. Een netwerk dat iconische zaken- en vakantiebestemmingen in vijf Europese landen met elkaar verbindt. Als Eurostar Group bundelen we onze krachten om het volgende hoofdstuk in de geschiedenis van het spoorvervoer te schrijven en de modal shift van weg- en luchtvervoer naar het spoor echt aan te sturen.”

 

Sophie Dutordoir, CEO van NMBS: “De onthulling van het nieuwe merk markeert niet alleen een sterke vastberadenheid om een nieuwe fase van hogesnelheidstreinreizen in te luiden die gunstig is voor bestaande en nieuwe klanten, maar versterkt tegelijkertijd de centrale rol van Brussel, de locatie van de hoofdzetel van Eurostar Group, als spil van de spoorverbindingen en duurzaam reizen in Europa. Deze opwindende nieuwe fase van reizen per trein komt op het juiste moment, aangezien het een onmisbare schakel is in de Europese duurzaamheidsdoelstellingen”.

Christophe Fanichet, CEO van SNCF Voyageurs zegt: “Wij zijn trots omgetrokken te zijn bij Eurostar Group, ’s werelds grootste hogesnelheidstreinenmaatschappij. Dit nieuwe Eurostar-merk, met zijn verenigd netwerk, staat centraal in onze ambitie om de internationale ontwikkeling van het spoor mogelijk te maken en het marketaandeel ervan te verdubbelen tegen 2030. We hebben alles in huis om deze prachtige uitdaging tot een goed einde te brengen!

 

Alain Krakovitch, Voorzitter van de Raad van Bestuur van de Eurostar Group: “We hebben een gedurfde ambitie geformuleerd: het aantal passagiers verhogen van 19 miljoen in 2019 tot 30 miljoen in 2030 én de overstap van lucht- en wegvervoer naar hogesnelheidstreinen op het gecombineerde Eurostar- en Thalys-netwerk versnellen. We wisten dat de uitdaging van de klimaatverandering en de groeiende vraag van Europa naar milieuvriendelijk en duurzaam reizen een grote kans biedt voor de ontwikkeling van beide bedrijven op lange termijn.”

 

Emmanuel Jaclot, Executive Vice-President en Head of Infrastructure, CPDQ (Caisse de Dépôt et Placement du Québec): “Het eengemaakte merk en het engagement om tegen 2030 dertig miljoen passagiers per jaar te vervoeren, vormen een inspirerend nieuw hoofdstuk voor de Eurostar Group, en meer in het algemeen voor duurzame mobiliteit in Europa. In een tijd waarin elke actie telt, is CDPQ er trots op de decarbonisatie van het vervoer in Europa te versnellen met zijn portfoliobedrijven, zoals Eurostar, dat we sinds 2015 ondersteunen.”

 

De nieuwe huisstijl werd gecreëerd door DesignStudio op basis van het erfgoed van Eurostar en Thalys, geschikt voor het digitale tijdperk en ontworpen om het bedrijf te helpen groeien. Er wordt gebruik gemaakt van een palet van tien kleuren, met warmere tinten die typisch zijn voor het Thalys merk, en zal worden uitgerold vanaf oktober 2023.
 

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Alle Jeep Avenger uitvoeringen nu te bestellen

Motorola lanceert ThinkPhone

Heineken Experience weer feestelijk open

Cadeautip: Courvoisier VSOP

art'otel Amsterdam doet actie met STRAAT Museum