De Nederlandse luchtvaart maakt zich zenuwachtig over het aanstaande Britse vertrek uit de Europese Unie. Met de geplande vertrekdatum van 29 maart 2019 in het zicht willen de airlines eindelijk weten welke voorbereidingen ze moeten treffen, schrijft het Financieele Dagblad. Komen er extra douanecontroles voor passagiers uit Londen? Zijn er nieuwe licenties nodig voor Britse piloten en mecaniciens?

Voor de Nederlandse luchtvaart is het Verenigd Koninkrijk een belangrijke markt. Vorig jaar arriveerden 5 miljoen reizigers vanuit Groot-Brittannië op Schiphol. Van hen hadden 3,7 miljoen Schiphol als eindbestemming. De overige 1,3 miljoen gebruikten de Amsterdamse luchthaven om over te stappen op een andere vlucht. Britse overstappassagiers zijn een belangrijke klant voor KLM.
Als de Britten de Europese Unie verlaten, maakt het Verenigd Koninkrijk ook niet langer deel uit van het gemeenschappelijke EU-luchtruim. Licenties van piloten, cabinepersoneel en technici die zijn uitgegeven door Britse luchtvaartautoriteiten gelden niet meer in de Europese Unie. Ook komen de Britten in principe niet meer in aanmerking voor ‘one stop security’.

Scenario
Het lastige is, schrijft het FD: niemand weet wat er afgesproken gaat worden. ‘Als het aan ons ligt, verandert er zo min mogelijk’, zegt een woordvoerder van TUI. Het bedrijf heeft een brexitteam van twintig mensen aan het werk in het hoofdkantoor in Hannover.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in Den Haag bereidt zich voor op een brexit zonder terugtrekkingsakkoord. ‘Ook de luchtvaartsector moet rekening houden met een no-deal-scenario’, zegt een woordvoerder.

Er liggen verschillende scenario’s op tafel. De Britten kunnen lid worden van de Europese Common Aviation Area, maar dan moeten ze blijven voldoen aan de Europese wetgeving. Ze kunnen het voorbeeld volgen van Zwitserland en geassocieerd lid blijven van de European Aviation Safety Agency (EASA), zodat ze veiligheidsprocedures, technische standaarden en vergunningen kunnen afstemmen. Deze variant kent wel beperkingen: KLM mag dan geen interne vluchten meer uitvoeren in het Verenigd Koninkrijk.

Overstappen
De meest extreme onderhandelingsuitkomst is geen akkoord: een harde, no-deal-brexit. In dat geval moeten het Verenigd Koninkrijk en Nederland terugvallen op de bilaterale luchtvaart­akkoorden die de twee landen in 1984 en 1985 sloten.
Betrokken partijen hopen dat het zover niet komt. Schiphol wil vooral dat de overstap voor Britse passagiers niet verandert. ‘Reizigers uit het Verenigd Koninkrijk die in Amsterdam overstappen, kunnen dat nu doen zonder extra veiligheidscontrole op Schiphol. We vertrouwen erop dat dit zo blijft.’

Dat is ook de hoop van KLM, dat niet wil dat Britse reizigers langer over hun overstap gaan doen door een extra paspoortcontrole. Het zou betekenen dat het bedrijf meer overstaptijd moet gaan rekenen voor Britse passagiers.
Partijen wachten op een overgangsperiode, waarover de Britten en de EU het deze maand eens moeten worden. Die overgangsperiode zou moeten duren vanaf de vertrekdatum 29 maart 2019 tot het einde van 2020.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.