Een verbod op nachtvluchten op Schiphol zorgt voor meer druk op de toch al volle dag-randtijden aan het begin en einde van de dag. ‘En die zitten al vol. Als Schiphol ’s nachts op slot gaat, dan gaat Nederland op slot.’
KLM-topvrouw Marjan Rintel benadrukte het vrijdag nog maar eens een keer tijdens een persontbijt, waar zij samen met Maarten Stienen (COO & operationeel directeur) terugblikte op 2023 en vooruitkeek naar het komende jaar.
Rintel wees op het belang van nachtvluchten voor onder andere het vrachtvervoer, waaronder medicijnen en verse waar als bloemen, groente en fruit. Een verbod op nachtvluchten beperkt daarnaast de mogelijkheid voor airlines om storingen in de operatie op te vangen en leidt tevens tot hogere ticketprijzen.
Volgens Rintel was er afgelopen jaar veel onzekerheid, onder andere over het krimpplan voor Schiphol naar mogelijk maximaal 452.500 starts en landingen. Daarnaast liet de Schipholdirectie eerder weten binnen twee jaar nachtvluchten en privéjets te willen verbieden, waar het kabinet vooralsnog niet veel van moet hebben. Kortom, in het luchtvaartdossier is niets zeker.
Rintel deed daarom een oproep: ‘Laten we vanuit een gezamenlijke visie kijken hoe we dit oplossen.’
Vandaar ook de tien punten voor een toekomstbestendige luchtvaart, die 31 partijen uit de sector donderdag presenteerden als inbreng voor het regeerakkoord 2023-2027 van het nieuwe kabinet (in wording).
Onderdeel van deze tien commitments is het streven naar minder hinder in de nacht. Niet door een verbod op nachtvluchten, maar door nu al zoveel mogelijk met de stilste toestellen in de nacht te vliegen en door met aangepaste procedures te vliegen.
Hiermee moet worden voorkomen dat luchtvracht en reizigers moeten uitwijken naar buitenlandse luchthavens. ‘Schiphol is geen Frankfurt, dat twee luchthavens in de buurt heeft waar wel nachtvluchten zijn toegestaan’, stelde operationeel directeur Stienen.
‘We kunnen het niet alleen. Het gaat erom dat we het samen doen’, benadrukte Rintel.
De indieners van de tien punten zijn onder andere KLM, Transavia, TUI, Corendon, ANVR, vakbonden, werkgevers en universiteiten en hogescholen. Grote afwezige in de lijst is Schiphol zelf.
Rintel stelde desgevraagd het ‘natuurlijk’ jammer te vinden dat Schiphol niet meedoet. ‘We willen uiteindelijk hetzelfde, geluidsreductie en minder overlast voor omwonenden, maar via een andere weg.’
Foto: Maarten Stienen en Marjan Rintel.