Lufthansa wil ruim 2,1 miljard euro ophalen met de uitgifte van nieuwe aandelen. De grootste airline van Duitsland wil hiermee het laatste deel van de staatssteun terugbetalen.
Sinds het uitbreken van de coronacrisis heeft Lufthansa voor 9 miljard euro steun en garanties uit Berlijn gekregen. De Duitse overheid heeft voor 6 miljard euro een tijdelijk belang van 20 procent in Lufthansa genomen en stond daarnaast garant voor een lening van 3 miljard.
Dit bedrag heeft Lufthansa trouwens niet in zijn geheel hoeven aan te spreken.
Topman Carsten Spohr had al eerder aangegeven dat hij de schuld nog onder de huidige regering wilde terugbetalen. Daarbij is haast geboden, want zondag 26 september zijn er verkiezingen in Duitsland.
Spohr ging eerder al schoorvoetend akkoord met de constructie waarbij de overheid in ruil voor steun tijdelijk aandeelhouder zou worden, omdat hij vond dat hierdoor het vrije ondernemerschap van Lufthansa werd beperkt.
De staatssteun belemmerde verdere fusies en overnames tussen Europese luchtvaartmaatschappijen. Zolang bedrijven in de branche worden gesteund door de staat, mogen ze niet fuseren.
Die beperking komt te vervallen als de staatssteun wordt terugbetaald.
Al voor de corona-crisis was het duidelijk dat er een verdere consolidatie in de luchtvaart zou komen, aldus Spohr. De crisis drukte daarbij als het ware op de pauzeknop.
Op het moment dat de steun wordt terugbetaald, schakelt de pauzeknop weer over naar ‘spelen’, zegt Spohr, die stelt dat consolidatie nodig is omdat er te veel luchtvaartmaatschappijen in Europa zijn.
Lufthansa heeft al eerder een lening van 1 miljard euro van staatsbank KfW terugbetaald.
In totaal heeft Lufthansa gebruik gemaakt van 4 miljard euro aan staatssteun. Het geld komt uit Duitsland en de buurlanden België, Oostenrijk en Zwitserland. (Foto Lufthansa).