Bijna een kwart van de hotels in Nederland heeft in 2016 concurrentie ervaren van online platforms die overnachtingen aanbieden. Vooral middelgrote hotels ervaren de concurrentie. Dat blijkt uit een enquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In totaal heeft 16 procent van de aanbieders van overnachtingen concurrentie ondervonden van internetdiensten als Airbnb, Homeaway en Wimdu.
Binnen de categorie hotels hebben vooral middelgrote hotels (twintig tot honderd slaapplaatsen) last van de concurrentie: 37 procent. Bij hotels met minder dan tien slaapplaatsen voelt minder dan een op de vijf de concurrentie, bij hotels met meer dan tweehonderd slaapplaatsen een op de vier. Campings en groepsaccommodaties hebben er met respectievelijk 6 en 4 procent beduidend minder last van.
In de vier grootste gemeenten en in Maastricht wordt meer concurrentie ervaren dan in andere steden. In Maastricht was dat in 2016 36 procent van de logeeraccommodaties. In Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam was dat drie op de tien.