KLM gaat maatregelen nemen om de hoeveel handbagage aan boord terug te dringen. Vooral op Europese vluchten zorgen rolkoffers en grote tassen voor oponthoud bij het boarden en overvolle bagagebakken.
Dit geldt vooral op Europese vluchten. Volgens de Telegraaf vraagt KLM passagiers per sms om ook rolkoffers en rugzakken vooraf in te checken. Ook worden grotere bagagebakken besteld om meer bergruimte aan boord te creëren.
KLM denkt verder aan een ’plaatsgarantie’ van bagage in de cabine voor veelvliegers en zakenreizigers. De al jaren groeiende kofferstroom leidt tot meer vertragingen, omdat er onvoldoende ruimte is in de bagagebakken. Daardoor moeten koffertjes alsnog naar het ruim. Dat kost extra tijd.
‘Passagiers nemen alleen handbagage mee om sneller te kunnen in- en uitstappen, maar ook lagere kosten zijn drijfveren om alleen handbagage mee te nemen’, zegt een woordvoerder van KLM tegen de krant. ‘Daarnaast wordt er meer gereisd voor kortere trips, waar mensen liever hun spullen bij zich houden.’
Bij veel maatschappijen moet fors voor ruimbagage worden bijbetaald. KLM-dochter Transavia zegt in een reactie bezig te zijn met onderzoek naar een toeslag voor grotere stukken handbagage. Bij onder andere Ryanair moet daar sinds kort al extra voor betaald worden, alleen een tasje onder de stoel is daar nog gratis.
De optie om de passagier apart te laten betalen, is ook bij KLM in studie. Uitgangspunt is dat zoiets de ticketverkoop niet negatief mag beïnvloeden.