KLM lanceert een nieuwe tarievenstructuur op de VS en Canada. Net als in Europa introduceert de airline branded fares in economy class met drie tarieven: light, standard en standard-plus.
Catering aan boord is bij alle drie de tarieven inbegrepen. Het verschil zit ‘m in ruimbagage en flexibiliteit. Bij light mogen passagiers alleen handbagage meenemen. Ruimbagage kan worden bijgekocht voor 50 euro per one way. Tegelijk worden de light tarieven met enkele tientjes, tot maximaal 80 euro, verlaagd. ‘Op deze manier kunnen we scherper de markt op en nog scherper geprijsd de concurrentie aan’, zegt topman Harm Kreulen.
Bij het standard tarief zit voor 80 euro per retour wel ruimbagage inbegrepen. ‘Het is dus voordeliger om meteen standard te boeken als je ruimbagage meeneemt’, zegt Kreulen.
Flexibiliteit
Bij standard-plus hebben passagiers zowel bagage inbegrepen als de flexibiliteit om gratis te wijzigen of te annuleren. Passagiers die het light tarief hebben geboekt en later hun vlucht alsnog willen wijzigen, betalen hiervoor 150 euro.
‘Met deze nieuwe tarievenstructuur zijn we meer concurrerend, terwijl je als passagier alleen betaalt voor wat je gebruikt’, zegt Kreulen. ‘We doen dit overigens samen met Delta, Air France en Alitalia.’
Flying Blue-leden in de klasse Elite en Elite-plus (Silver, Gold, Platinum) mogen hun ruimbagage gratis meenemen. Ivory leden krijgen tien euro korting. De nieuwe tarieven gaan per heden in, voor vluchten vanaf 10 april 2018. Bij tickets die al zijn gereserveerd maar nog niet uitgegeven, moet dat voor 15 december worden geregeld. De nieuwe tarieven zijn via elk kanaal boekbaar.
De touroperator-tarieven en de tarieven voor groepen zijn in de nieuwe structuur gebaseerd op het standard-tarief, waarbij ruimbagage is inbegrepen.
Europa
Ruim een jaar geleden lanceerde KLM branded fares binnen Europa. Volgens Kreulen zijn de resultaten binnen het Europese netwerk sindsdien ‘sensationeel verbeterd’. ‘Ik zeg niet dat dat alleen is te danken aan de introductie van branded fares, maar het is één van de zaken die er in grote mate aan hebben bijgedragen. We staan ook sterker ten opzichte van de zogeheten lowcost airlines.’
Kreulen sluit niet uit dat de branded fares na de VS en Canada ook op andere bestemmingen worden ingevoerd.