KLM biedt vanaf nu vier Nederlandstalige spraakgestuurde diensten aan. Via de Google Home, de spraakassistent van Google, helpt KLM haar klanten bij het thuis plannen en voorbereiden van hun reis, maar ook bij het zoeken en boeken van vluchten. Google home verschijnt deze maand in het Nederlands.
De Google Home neemt door middel van spraaksturing opdrachten aan. In lijn met KLM’s ambitie om met digitale innovaties haar klanten een nieuwe reiservaring te bieden, lanceert KLM daarom vier services voor Nederlandstalige klanten. Twee diensten zijn volledig nieuw en vormen een aanvulling op twee al bestaande KLM ‘voice’ diensten, die zijn ontwikkeld op basis van kunstmatige intelligentie en KLM-technologie. De uitrol van de services start vanaf vandaag (woensdag 24 oktober), waardoor alle ‘voice’ diensten al komende maand beschikbaar zijn.
Passende reisbestemming
De eerste nieuwe service helpt de klant bij het vinden van een passende reisbestemming op basis van de gewenste vluchtduur, budget, reisdatum en reisthema. KLM biedt de klant na een korte dialoog, drie passende bestemmingen aan, inclusief een korte uitleg van de bestemming. Via een link op de mobiele telefoon ontvangt de klant direct de actuele ticketprijzen.
Vertrekplanner
Met de tweede nieuwe service laat KLM de klant weten hoe lang voor vertrek op Schiphol aanwezig te zijn. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een technische verbinding met de systemen van Schiphol (API). De vertrekplanner adviseert de klant ook hoe laat van huis te vertrekken met de auto of het openbaar vervoer.
Zoeken en boeken
De twee bestaande KLM ‘voice’ diensten die nu ook beschikbaar komen op de Google Home, helpen de klant bij het zoeken en boeken van vluchten en geeft persoonlijk advies over mee te nemen bagage op basis van de KLM-bestemming, de duur van de reis en de weersvoorspelling ter plaatse.
Pieter Groeneveld, Senior Vice President Digital Air France en KLM: ‘De consument vindt en gebruikt ‘voice’ steeds meer in het dagelijks leven. De slimme speakers veroveren de wereld nóg sneller dan de smartphone. In lijn met onze pioniersgeest, presenteren wij daarom de nieuwste mogelijkheden met spraaksturing om zo wereldwijd voorop te blijven lopen in de serviceverlening en daarmee het reizen voor onze klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken.’