KLM heeft vanaf deze zomer extra stoelen ingekocht op vier Thalystreinen tussen Amsterdam en Brussel voor transferklanten uit België of met bestemming België.
Hiermee bereidt KLM zich voor op verdere afbouw van de vier vluchten per dag die nog worden uitgevoerd tussen Amsterdam en Brussel. De uitbreiding van dit air/rail-product gaat 26 maart van start.
Deze capaciteitsuitbreiding is een vervolg op de pilot die KLM samen met Thalys uitvoerde tussen juli en oktober 2022, waarbij één dagelijkse vlucht tussen Brussel en Amsterdam werd vervangen door de trein.
Per 26 maart hebben transferpassagiers van- en naar Brussel nog meer mogelijkheden om op dit traject met de trein te reizen in plaats van met het vliegtuig. In totaal wordt het geïntegreerde air/rail-product straks op vijf treinen van- en naar Brussel aangeboden.
KLM zegt groot voorstander te zijn van de Actieagenda Trein en Luchtvaart, dat als doel heeft het verbeteren van de internationale trein als alternatief voor de luchtvaart op zes prioritaire bestemmingen: Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn.
Eind 2020 is deze Actieagenda opgesteld door Schiphol, ProRail, KLM en NS. De duurzaamheidsaanpak van KLM focust op vermindering van uitstoot en geluid. De verdere ontwikkeling van het air/rail-product is daar een onderdeel van.
Uit klantenonderzoek tijdens de pilot van 2022 bleek dat er nog een aantal verbeteringen nodig is, zoals het versoepelen van de transfer voor air/rail-reizigers op Schiphol, het assisteren van klanten met bagage bij de trein en de communicatie naar de klant; reizigers buiten Europa zijn vaak niet bekend met de Thalys.
Voordat KLM de vluchten van- en naar Brussel definitief kan vervangen door treincapaciteit, moeten deze obstakels weggenomen zijn. Daarvoor is volgens KLM de medewerking nodig van alle partners in de Actieagenda Rail; KLM gaat immers niet over de treinen, de perrons en de luchthaven.
‘KLM blijft zich onverminderd inzetten voor een soepele klantreis waardoor de trein een steeds beter alternatief zal zijn voor het vliegtuig op kortere trajecten in Europa’, zegt Boet Kreiken, Executive Vice President Customer Experience van KLM.
‘Samen met onze partners werken we aan noodzakelijke verbeteringen voor de klant.’ (