ZeroAvia – Brits/Amerikaanse ontwikkelaar van waterstof-elektrische vliegtuigen, opgericht in 2017 – en KLM werken aan een demonstratievlucht met ZeroAvia’s ZA2000 emissievrije waterstofmotoren voor grote regionale turbotopvliegtuigen. Met de samenwerking willen de twee partijen laten zien dat het mogelijk is schonere vluchten toe te voegen aan het netwerk van KLM. Daarnaast versnelt het demonstratieproject de ontwikkeling van concepten voor vluchten op waterstofbrandstof in de EU.
90% minder klimaatimpact
De waterstofmotoren gebruiken waterstof in brandstofcellen om elektriciteit op te wekken, waarmee het de elektrische motoren aandrijft die de propellers van het vliegtuig laten draaien. De enige uitstoot is waterdamp met een lage temperatuur. Onderzoek laat zien dat dit de impact op het klimaat tot 90% kan verminderen, vergeleken met de huidige vluchten op kerosine.
Als eerste grote mijlpaal streven de bedrijven ernaar om in 2026 de eerste demonstratievlucht tussen twee luchthavens uit te voeren. Naast het identificeren van de luchthavens voor deze testvlucht zijn de teams hard aan het werk om de benodigde vliegvergunningen aan te vragen. Ook moet er gezorgd worden voor de levering van vloeibare waterstofbrandstof en de installatie van de vereiste tankinfrastructuur om de vliegtuigen van brandstof te voorzien.
Samenwerking
Het ondersteunen van geavanceerde technologieën zoals vluchten op waterstof en elektriciteit is voor KLM een van de drie pilaren voor de decarbonisatie van de luchtvaartsector. De onderhoudsafdelingen van KLM en Air France werken al samen met ZeroAvia om de vereiste kennis te ontwikkelen voor succesvol MRO (onderhoud, reparatie en operations) voor vliegtuigen met waterstofbrandstofcellen.
‘De grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld nemen waterstof-elektriciteit steeds serieuzer als een mogelijke oplossing. We kijken ernaar uit om samen met KLM te werken aan een schonere toekomst voor de sector’, aldus Sergey Kiselev, Chief Business Officer bij ZeroAvia