Traditiegetrouw maakt KLM op haar verjaardag, 7 oktober, het nieuwe KLM-huisje bekend. Dit jaar staat de inspiratie voor het Delftsblauwe huisje dat in de World Business Class aan passagiers wordt uitgedeeld, in ’s-Hertogenbosch. Het 800 jaar oude pand ‘Die Mariaen’ (in de volksmond: ‘De Moriaan’) is KLM-huisje nummer 101 geworden.

In het stadsarchief werd het prachtige historische gebouw omschreven als ‘tcasteel op die Mariaen’. De naam ‘Die Mariaen’ werd in de volksmond ‘De Moriaan’ en zo wordt het vandaag de dag nog steeds genoemd.

De doorslaggevende reden om voor De Moriaan te kiezen, is omdat het een handelshuis was. Nog steeds levert Brabant een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie. Daar zit ook een duidelijk internationaal aspect aan, waardoor KLM veel klanten uit Brabant aan boord mag verwelkomen. KLM speelt immers sinds jaar en dag een belangrijke rol in het mogelijk maken van internationale bedrijvigheid tussen Nederland en de rest van de wereld. Door de coronacrisis is dat handelsverkeer de afgelopen maanden flink afgenomen. Toch wil KLM stilstaan bij de 101ste verjaardag – zonder festiviteiten maar wel met de onthulling van huisje 101 en de hoop dat dit huisje snel weer aan zoveel mogelijk loyale klanten kan worden overhandigd aan boord.

Juist in tijden van crisis is het belangrijk om aan mooie KLM-tradities vast te houden. Voor onze loyale klanten staan de huisjes symbool voor hun band met KLM en die willen we koesteren en behouden. We hebben dan ook niet getwijfeld of huisje 101 er wel moest komen. De keuze voor ‘Die Mariaen’ staat symbool voor het belang van ondernemerschap voor Nederland, zeker in tijden van economische tegenwind. De rol van KLM is om te zorgen dat mensen elkaar kunnen ontmoeten dankzij ons uitgebreide netwerk. Die rol zullen we blijven vervullen.

KLM President-directeur & CEO Pieter Elbers

Over huisje 101

De Moriaan is een van de oudste bakstenen huizen van Nederland. Het Bossche pand werd meer dan 800 jaar geleden als handelshuis gebouwd door lokale edellieden die zich in de nieuwe, door de hertog van Brabant gestichte stad vestigden.

De volgende historische tekst is gevonden over de bouw van De Moriaan die oorspronkelijk dus Die Mariaen heette:

„Die hartoghe van Brabant Henric, dede timmeren op die merct twee plaisante huzen, te weten Roijenburch ende tcasteel op die Mariaen.” 

De enorme, vijf meter hoge kelder van het gebouw was aan de achterzijde toegankelijk vanaf de kades van de daar gelegen binnenhaven. Boven deze half-ondergrondse handelsruimte bevond zich een grote hal, die ongetwijfeld ook dienst deed voor handelsactiviteiten. Hierachter waren enkele kleine woonruimtes en een keuken.

In de jaren vijftig van de vorige eeuw dreigde De Moriaan te worden gesloopt. Na jarenlange protesten vanuit de Bossche bevolking, besloot de gemeente tot behoud en werd De Moriaan ingrijpend gerestaureerd. Hierdoor is de kenmerkende architectuur van dit zogenaamde ‘stadskasteel’ weer zichtbaar geworden. Op dit moment is de VVV van ’s-Hertogenbosch in het pand gevestigd.

Over de KLM-huisjes

Sinds de jaren vijftig reikt KLM Delftsblauwe huisjes gevuld met Bols Jenever uit aan World Business Class-passagiers tijdens intercontinentale vluchten. De huisjes zijn replica’s van bijzondere gebouwen in Nederland en gewilde verzamelobjecten. Sinds 1994 loopt het aantal huisjes synchroon met de leeftijd van KLM. Sindsdien wordt ieder jaar op of rondom KLM’s verjaardag op 7 oktober een nieuw exemplaar aan de collectie toegevoegd.

Op de eerste foto: burgemeester van ‘s-Hertogenbosch Jack Mikkers ontvangt het 101ste KLM-huisje van KLM-president-directeur Pieter Elbers

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.