Royal Schiphol Group noteerde in 2021 opnieuw rode cijfers, maar er is sprake van geleidelijk herstel.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die Schiphol Group heeft gepresenteerd.

Het bedrijf noteerde in 2021 een verlies van 287 miljoen euro, terwijl in 2020 nog sprake was van een verlies van 521 miljoen.
Op papier is sprake van een positief nettoresultaat van 105 miljoen euro. Dat is te danken aan de waardestijging van aandelen in het moederbedrijf van de luchthaven van Parijs (Groupe ADP) van 252 miljoen euro.
Daarnaast was er de loonsteun (NOW) van de overheid van 84 miljoen euro en de positieve resultaten van vastgoedinvesteringen (69 miljoen).

Schiphol heeft geen bonussen uitgekeerd aan de Raad van Bestuur en er is geen dividend betaald.

De netto omzet bedroeg vorig jaar 816 miljoen euro, tegen 688 miljoen in 2020 (en 1,6 miljard euro in het pre-coronajaar 2019).

Het aantal passagiers (van Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport) steeg
naar 29 miljoen. In 2020 waren dat er nog 23,5 miljoen.
Voor corona, in 2019, reisden 80,5 miljoen passagiers via de luchthavens van Royal Schiphol Group.

Schiphol verwacht dat het herstel in 2022 doorzet. Topman Dick Benschop herhaalde zijn
verwachting dat de passagiersaantallen op zijn vroegst pas in 2024 weer het niveau van 2019 zullen bereiken.

Nederland bleef via Schiphol verbonden met 296 bestemmingen, waarvan 118 intercontinentaal. Wat de directe connectiviteit betreft is Schiphol nummer één van Europa gebleven in het connectiviteitsrapport van de Airports Council International (ACI).

Amsterdam Airport Schiphol telde vorig jaar 266.967 vliegbewegingen. Dat zijn er 17 procent meer dan in 2020 (227.304 vliegbewegingen), maar nog steeds 46 procent minder dan in 2019 (496.826 vliegbewegingen).

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.