Ondanks de verplichte pauze door het coronavirus, zet Istanbul Airport zijn voorbereidingen voor de derde landingsbaan met volle kracht voort. Bij het Directorate General of Civil Aviation (directoraat-generaal Burgerluchtvaart) is een officiële aanvraag ingediend, waarbij wordt verklaard dat de derde onafhankelijke landingsbaan van de luchthaven tegen 18 juni 2020 gereed is voor vluchtuitvoeringen.

Istanbul Airport nadert het einde van de voorbereidingen op de derde baan, die volgens planning op 18 juni in gebruik zal worden genomen. Na voltooiing zal deze derde onafhankelijke start- en landingsbaan van Istanbul Airport, de eerste luchthaven van Turkije en de tweede luchthaven van Europa zijn, die in staat stelt een dergelijk aantal start- en landingsbanen parallel te exploiteren, direct na Amsterdam Schiphol Airport.

Eenmaal in gebruik genomen, zal de derde landingsbaan ten oosten van Istanbul Airport Terminal de huidige binnenlandse taxitijden met ongeveer 50 procent verminderen. Simulaties hebben aangetoond dat de gemiddelde landtijd zal afnemen van 15 naar 11 minuten, terwijl de gemiddelde starttijd zal afnemen van 22 naar 15 minuten. Samen met de nieuwe landingsbaan zal ook de tweede ‘End-Around Taxiway’ worden ingezet om opstoppingen op luchthavens met veel vliegverkeer te verminderen. Zo worden alle beperkingen op de afhandeling van vliegtuigen op de luchthaven van Istanbul, die in staat zijn om gelijktijdig te landen en op te stijgen, voorkomen.

Zodra de derde landingsbaan, die net als de andere twee onafhankelijke landingsbanen als CAT III (categorie drie) zal dienen, in gebruik wordt genomen, zal het aantal volledig operationele landingsbanen op Istanbul Airport oplopen tot 5, bestaande uit drie onafhankelijke en twee standby-landingsbanen. De nieuwe start- en landingsbaan zal de luchtverkeerscapaciteit van de luchthaven verhogen van momenteel 80 landingen per uur tot een minimum van 120, en tevens de flexibiliteit van slots bij luchtvaartmaatschappijen verbeteren. Dankzij de nieuwe landingsbaan kan de luchthaven een capaciteit bereiken die gemiddeld ruim 2.800 dagelijkse landingsstarts kan verwerken.

Kadri Samsunlu, Chief Executive Officer en General Manager van İGA Airport Operation Inc., legde de volgende verklaring af: ‘Dit is een moeilijk jaar voor de luchtvaartindustrie, maar we zien deze verplichte pauze als een kans om de reiservaring van passagiers op Istanbul Airport te maximaliseren. We verwachten dat de stagnatie die we de afgelopen maanden hebben meegemaakt, spoedig zal verdwijnen. Onze nieuwe landingsbaan zal in dat opzicht enorm nuttig zijn. We hebben een aanvraag ingediend bij de algemene directie van de burgerluchtvaart, waarin wordt verklaard dat onze derde onafhankelijke landingsbaan tegen 18 juni 2020 gereed zal zijn voor vluchtoperaties. We zijn er trots op dat we deze fase tijdig hebben voltooid, net zoals het geval was voor alle stadia van constructie. De binnenlandse taxitijden zullen aanzienlijk worden bekort, wat tijdens onze operaties werd bekritiseerd. Nu krijgen al onze passagiers een perfecte klantervaring op Istanbul Airport. We zullen ook onze claim van superieure servicekwaliteit voltooien door uitstekend comfort en tijdsbesparing. In die zin wil ik nogmaals benadrukken dat Istanbul Airport de grootste infrastructuurinvestering is die ooit in de geschiedenis van Turkije is uitgevoerd en de belangrijkste economische troef van onze natie. Vandaar dat Istanbul Airport zeker een locomotief zal zijn in de toekomstige ontwikkeling van ons land.’

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.