De wereldwijde uitgaven voor zakenreizen zullen naar verwachting een record van US$ 1,48 biljoen bereiken tegen het einde van het jaar, volgens de Global Business Travel Association (GBTA). Dit overtreft de uitgaven van 2019, die op US$ 1,43 biljoen lagen.
Deze cijfers komen uit de 2024 GBTA Business Travel Index Outlook, die enquêtegegevens en analyses bevat van 4.100 zakenreizigers uit 28 landen in vier regio’s: Noord-Amerika, Europa, Azië-Pacific en Latijns-Amerika.GBTA stelt dat deze groei te danken is aan relatieve economische stabiliteit en een aanhoudende vraag, wat CEO’s en CFO’s heeft overtuigd om medewerkers weer op zakenreis te sturen.
Wereldwijd meldt ongeveer 64 procent van de zakenreizigers dat hun uitgaven voor zakenreizen zijn toegenomen ten opzichte van 2023, hoewel 37 procent een strenger reisbeleid ervaart dan voor de pandemie.
Veranderen
De vooruitzichten zijn positief met verwachte uitgaven die stevig blijven toenemen en tegen 2028 boven de US$ 2 biljoen uitkomen. Toch waarschuwt GBTA dat deze langetermijnprognose kan veranderen door factoren zoals aanhoudende inflatie, trager herstel van China, geopolitieke spanningen, sectorale arbeidsmarktvraagstukken, natuurrampen en een grotere nadruk op duurzaamheid.
Suzanne Neufang, CEO van GBTA, liet weten: ‘We zien het verwachte herstel in de sector, wat de veerkracht en het aanpassingsvermogen van bedrijven en de waarde van zakenreizen wereldwijd weerspiegelt. Met de verwachte toename in uitgaven tot 2028 ziet de toekomst van zakenreizen er rooskleurig uit. We moeten echter alert en flexibel blijven voor mogelijke tegenwind in deze stabilisatieperiode, aangezien factoren zoals veranderende economische omstandigheden, technologische ontwikkelingen en duurzaamheid de sector zullen beïnvloeden.’
China en VS
In 2023 was Azië-Pacific de snelst groeiende regio met 36 procent, gevolgd door West-Europa (33 procent) en Noord-Amerika (25 procent). De uitgaven in de VS, het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika evenaarden of overtroffen die van 2019. China en de VS blijven de grootste markten voor zakenreisuitgaven.
De meest voorkomende reden voor reizen onder zakenreizigers wereldwijd was het bijwonen van seminars/trainingen, gevolgd door conventies/conferenties. Van de respondenten vond 81 procent hun laatste zakenreis zeer (46 procent) of redelijk (35 procent) de moeite waard voor het behalen van zakelijke doelstellingen.