Lufthansa-dochter Eurowings gaat zich concentreren op korte-afstandsroutes in het point-to-point-verkeer. De long haul-routes worden ondergebracht bij de netwerkcarriers van Lufthansa Group. De integratie van Brussels Airlines in Eurowings is afgeblazen.
Dat heeft topman Carsten Spohr maandag laten weten op een bijeenkomst voor investeerders en analisten. De maatregelen moeten helpen om Eurowings weer zwarte cijfers te bezorgen.
Eurowings noteerde in 2018 een verlies van 230 miljoen euro. Ook de start van het nieuwe boekjaar verliep niet zoals gehoopt. Als gevolg hiervan ziet Lufthansa zich gedwongen om de strategie voor Eurowings aan te scherpen en verdere bezuinigingsmaatregelen te nemen.
Eurowings gaat zich richten op korte afstandsroutes in het point-to-point-vervoer. De long haul-routes gaan naar de netwerkcarriers van de Lufthansa Group. Tot nu toe waren er alleen verre vluchten vanuit Frankfurt en München.
Om kosten te besparen, wordt de vloot van Eurowings op korte termijn gestandaardiseerd naar toestellen van het type Airbus A-320. Daarnaast gaat Lufthansa voor Eurowings één vergunning voor vluchtuitvoering (AOC) in Duitsland gebruiken. Tot nu toe waren er ook licenties in andere Europese landen. Dit moet het vliegbedrijf minder complex maken en de productiviteit verhogen. De maatregelen moeten leiden tot een kostenbesparing van 15 procent tegen het jaar 2022.
Brussels Airlines
Het plan om Brussels Airlines volledig te integreren in Eurowings is van de baan. In plaats daarvan is nu een nauwere samenwerking tussen de netwerkcarriers van de Lufthansa Group gepland. Verdere details, ook over besparingen bij de Belgische dochter van Lufthansa, volgen in het derde kwartaal.
Met deze maatregelen wil Spohr vanaf 2021 weer winst maken met Eurowings. Aanvankelijk was het de bedoeling dat Eurowings, na de integratie van 70 toestellen van het failliete Air Berlin in 2018, al in 2019 weer zwarte cijfers zou noteren.