Tim Clark, topman van Emirates, waarschuwt in de Financial Times vliegtuigproducent Boeing, na recente blunders in de productie en veiligheid (met de Max 9, red). Clark is zeer stellig: ‘Ze moeten hun productieprocessen onder de loep nemen, zodat er niet wordt bezuinigd etc. Ik ben er zeker van dat Dave Calhoun en Stan Deal daarmee bezig zijn…maar voegt er aan toe: ‘This is the last chance saloon‘. Hij is niet de eerste CEO uit de luchtvaart die Boeing verbaal stevig op de vingers tikt. Eerder deden de topmannen van United, American en Alaskan dit.
Woorden die Boeing serieus dient te nemen. Emirates is een van de grootste klanten van Boeing en plaatste eind vorig jaar een order voor 95 Boeing 777- en 787-jets toestellen ter waarde van in totaal $ 52 miljard. Boing ligt wederom onder vuur na een recent incident met een noodlanding van Alaska Airlines, na eerdere crashes in 2018 en 2019. Boeing heeft na de gebeurtenissen met Alaskan beterschap beloofd. Clark stelt dat Boeing behoefte heeft ‘aan een diepgaande blik op de manier waarop vliegtuigen worden geproduceerd…’ ‘Zal Boeing zichzelf in zijn oude glorie herstellen? Natuurlijk zal het. Zal Boeing geweldige vliegtuigen blijven produceren en ontwerpen, goed in elkaar gezet en betrouwbaar, voor het klantenbestand? Ik weet zeker dat ze dat zullen doen. Maar ze moeten het huis op dit moment op orde brengen. En dit is een grote verschuiving in de prioriteiten.”