Er komt een definitief einde aan Germanwings, dat sinds 2014 nog vluchten uitvoerde voor Eurowings, dat ook onderdeel is van de Lufthansa Group. De luchtvaartgroep liet eveneens weten dat diverse herstructureringsplannen versneld worden uitgevoerd. “De beslissingen die worden genomen, zullen gevolgen hebben voor bijna alle vluchtactiviteiten van de Lufthansa Group.”

Germanwings werd in 1997 opgericht, eind 2008 nam de Lufthansa Group de airline volledig over. Tijdens een herstructurering in 2014 werd bekend dat het merk Germanwings zou verdwijnen, maar tot op heden werden er nog vluchten als ‘wet lease’ uitgevoerd voor Eurowings (‘Eurowings operated by Germanwings’). In maart 2015 kwamen 144 passagiers en zes bemanningsleden om het leven nadat een toestel dat onderweg was van Barcelona naar Düsseldorf crashte in de Franse Alpen. Vandaag laat de Lufthansa Group weten: “De vluchten van Germanwings worden stopgezet. Alle hieruit voortvloeiende opties moeten worden besproken met de vakbonden.”

De Raad van Bestuur van de Deutsche Lufthansa AG laat weten niet te verwachten dat de luchtvaartindustrie zeer snel zal terugkeren naar het niveau van voor het coronavirus. Volgens haar beoordeling zal het maanden duren voordat de wereldwijde reisbeperkingen volledig zijn opgeheven en jaren voordat de wereldwijde vraag naar vliegreizen terugkeert naar het niveau van vóór de crisis. Na veelvuldig overleg door de Raad van Bestuur van de Lufthansa Group (met wereldwijd 138.353 medewerkers en in het boekjaar 2019 een omzet van € 36.4224) is er besloten tot uitgebreide maatregelen waarmee de capaciteit wordt verminderd.

Bij Lufthansa worden zes Airbus A380’s, zeven A340-600’s en vijf Boeing 747-400’s permanent buiten gebruik gesteld. Daarnaast zullen elf Airbus A320’s niet meer worden gebruikt voor de korteafstandsoperaties. De zes A380’s waren al gepland voor verkoop aan Airbus in 2022. De beslissing om zeven A340-600’s en vijf Boeing 747-400’s uit te faseren, werd volgens de luchtvaartgroep genomen op basis van zowel de milieu- als economische nadelen van deze vliegtuigtypen. Met deze beslissing zal Lufthansa de capaciteit op haar hubs in Frankfurt en München verminderen. Verder wil Lufthansa Cityline ook drie Airbus A340-300-vliegtuigen uit dienst nemen. Sinds 2015 verzorgt de regionale luchtvaartmaatschappij vluchten naar toeristische bestemmingen voor de lange afstand voor Lufthansa.

Eurowings wil ook het aantal vliegtuigen verminderen. In het segment van de korte afstand zullen naar verwachting nog eens tien Airbus A320’s worden afgebouwd. Ook de langeafstandsactiviteiten van Eurowings die onder de commerciële verantwoordelijkheid van Lufthansa worden gerund, zullen worden verminderd. De reeds gestarte reorganisatieprogramma’s bij Austrian Airlines en Brussels Airlines zullen door de coronaviruscrisis verder worden geïntensiveerd. Beide bedrijven werken onder meer aan het verkleinen van hun vloot. SWISS International Air Lines wil ook de omvang van haar vloot aanpassen door de leveringen van nieuwe korteafstandsvliegtuigen te vertragen en vroegtijdige uitfasering van oudere vliegtuigen te overwegen. Bovendien hebben de luchtvaartmaatschappijen van de Lufthansa Group al bijna alle wet lease-overeenkomsten met andere luchtvaartmaatschappijen opgezegd. De luchtvaartgroep laat weten dat het zoveel mogelijk medewerk(st)ers binnenboord wil houden en dat het daarom zo snel mogelijk met vakbonden en ondernemingsraden om de tafel wil om nieuwe arbeidsmodellen te bespreken.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.