Column: de vliegende Hollandair

Ik heb een dijk van een idee voor een filmscript. We nemen een A380, lekker vol en eenmaal in de lucht trekt een doorgedraaide wetenschapper een ampul uit zijn toilettasje. Uiteraard onder de honderd ml, hij is niet gek. Of wel? Hij breekt het flesje en in de cabine verspreidt zich een virus. X762K of zoiets. Alle passagiers krijgen zweren, rode ogen en meer zombie-achtige trekjes. Het vliegtuig moet landen, uiteraard. Maar geen land ter wereld wil de virale vlucht langer dan een tankstop toelaten. De crew en passagiers zijn voor de rest van hun leven tot elkaar veroordeeld…coming soon: de Vliegende Hollandair!

Het idee kwam op 5 september. Want het was breaking nieuws. Vlucht EK 203 van Emirates vertrekt vanaf Dubai naar JFK met 549 passagiers aan boord. Dik dertien uur later landt het op Amerikaanse bodem en wordt het vliegtuig in quarantaine geplaatst. Toe maar. Aan boord, excusez les mots, was ongetwijfeld de pleuris uitgebroken.

Follow up?

Een weekje of wat verder kan ik eens alles rustig bekijken, want follow ups, ho maar. Van de 549 zijn er uiteindelijk tien – zeven crew en drie passagiers – naar het ziekenhuis gebracht voor controle met symptomen die werden gediagnosticeerd als, houd jezelf vast – verkoudheid of griep. Bij negen personen meer werd dit ook vastgesteld maar deze weigerden medische behandeling. Ik vermoed dat een tissue het kwaad verhielp. Het mega-vliegtuig werd vast gezandstraald met antibiotica?…Maar nee, dat ging drie uur later weer terug.

NS x Herfst

Nu de analyse. Het vliegtuig landde rond 9.15 am. Rond anderhalf uur later, 10u45, mochten de passagiers alweer vertrekken. Met andere woorden, de epidemie aan boord viel wel mee, ik zit langer bij het inloopspreekuur van de huisarts. Tien gevalletjes verkoudheid op 549 passagiers! Wel eens een herfstige NS-trein genomen? Maar hoe zat het dan dat de piloot opeens 106 gevallen van hoestbuien en koortsaanvallen doorgaf aan de toren?

Dom

Voor ik tot die slotsom kom, nog even over een ander virus dat zich tegelijkertijd verspreidde, die van hemeltergende domheid. Er was er snel op veel plekken te lezen dat het vliegtuig uit Mekka kwam en met de Hadj net voorbij, heb je al snel wat verkouden pelgrimgangers. Kwestie van kansberekening. Dat is natuurlijk koren op de molen van racisten en dat alles door een onwetende Amerikaanse ambtenaar die dat te snel riep en later terug nam. Het is hem vergeven, maar dat geldt niet voor de NOS die het 24 uur later alsnog wel vermeldde. Kwalijk. Vooral omdat Mekka geen luchthaven heeft.

Ice ice baby

Dan nu de mijn CSI Hilversum analyse van het voorval. We weten dankzij ‘rapper’ Vanilla Ice, die aan boord was, dat er ‘bovenin’ geen probleem was. Ofwel, in de uitgeruste Business geen kuchje!. In Economy wel dus. Hmm, de ziekmelding werd pas tijdens de landing op JFK doorgegeven, zo meldt USA Today, vlak nadat de piloot in het vliegtuig had verteld dat er enkele zieke mensen aan boord waren. Dat nieuws vanuit de cockpit, ging viraal aan boord. Opeens was iedereen een beetje misselijk, of, doe eens gek, misschien gewoon moe en wat geïrriteerd na dertien uur. Oxiris Barbot, de gezondheidsinspecteur van New York City, liet in ieder geval weten dat van de 106 zieken een ‘zeer ruime meerderheid’ niets onder de leden bleek te hebben van vlucht Ek 203 van Hypochondair…

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

NH Hotel Group verder als Minor Hotels

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Mercedes presenteert GT-topmodel

Ultraluxe: Four Seasons Private Jet Experience

TUI lanceert Golfbreaks dichtbij

Lekker op het terras aan de Vecht bij Flora Batava

Terug naar de toekomst in Ahoy