Liz Jennings Clark, die in september 1989 de co-pilote was op Nederlands eerste volledig ‘vrouwelijke’ vlucht, is maandag met pensioen gegaan. Voor haar laatste vlucht bij Transavia, naar Pisa, vroeg Liz maandag opnieuw een volledig vrouwelijke bemanning aan zoals de co-pilote en ook een volledige vrouwelijke cabinecrew.
Liz Jennings Clark groeide op in Saint Lucia, in het Caribisch gebied, en kwam later met haar echtgenoot naar Nederland. Ze ging aan de slag als piloot bij Transavia. Ze zou hier 32 jaar werken. Sinds 1992 is Liz gezagvoerder bij Transavia en daarmee de langst vliegende, vrouwelijke gezagvoerder van Nederland.
In september 1989 was zij de co-pilote op Nederlands eerste volledig ‘vrouwelijke’ vlucht. ‘Cockie van Giessel, Nederlands eerste vrouwelijke gezagvoerder, was nog geen jaar bevorderd toen ik met haar vloog als co-piloot naar Heraklion’, zegt Liz Jennings Clark.
‘Dat was uniek en ook best spannend. Natuurlijk hadden we alle vertrouwen in onze eigen kennis en vaardigheden, maar toch durfden we onze passagiers pas na de landing te vertellen dat dit een historische vlucht was. De eerst volledig vrouwelijke ‘bemande’ vlucht, dat was zó bijzonder.’
Ook herinnert Liz zich dat zij eens terug moest taxiën om een man met vliegangst van boord te laten halen. Hij hoorde kort voor vertrek tot zijn verbazing geen mannelijke stem vanuit de cockpit, maar een vrouwenstem. Hij wilde echt niet de lucht in met een vrouwelijke piloot.
‘Gelukkig waren er ook veel mensen die de ‘unmanned’ vluchten geweldig vonden. Zo was er een bedrijf uit Groningen dat Transavia inhuurde en alleen wilde vliegen als het duo Van Giessel/Jennings-Clark met vrouwelijke cabinecrew kon worden geregeld. Het zijn te veel momenten en ervaringen om op te noemen, die mijn hart groen hebben doen kleuren’, zegt Liz Jennings Clark, die na 32 jaar afscheid heeft genomen.
‘Dat kwam in een stroomversnelling toen ik drie weken geleden hoorde dat mijn laatste vlucht al in oktober zou zijn omdat er in de maand november minder vluchten zijn. Ik had nog graag twee jaar langer doorgevlogen. In normale omstandigheden krijgen onze piloten nog een tweejarig doorvliegcontract aangeboden. Maar dat zit er wegens de coronacrisis niet in.’