Co-pilote van Nederlands eerste volledig ‘vrouwelijke’ vlucht stopt ermee

Liz Jennings Clark, die in september 1989 de co-pilote was op Nederlands eerste volledig ‘vrouwelijke’ vlucht, is maandag met pensioen gegaan. Voor haar laatste vlucht bij Transavia, naar Pisa, vroeg Liz maandag opnieuw een volledig vrouwelijke bemanning aan zoals de co-pilote en ook een volledige vrouwelijke cabinecrew.

Liz Jennings Clark groeide op in Saint Lucia, in het Caribisch gebied, en kwam later met haar echtgenoot naar Nederland. Ze ging aan de slag als piloot bij Transavia. Ze zou hier 32 jaar werken. Sinds 1992 is Liz gezagvoerder bij Transavia en daarmee de langst vliegende, vrouwelijke gezagvoerder van Nederland.

In september 1989 was zij de co-pilote op Nederlands eerste volledig ‘vrouwelijke’ vlucht. ‘Cockie van Giessel, Nederlands eerste vrouwelijke gezagvoerder, was nog geen jaar bevorderd toen ik met haar vloog als co-piloot naar Heraklion’, zegt Liz Jennings Clark.

‘Dat was uniek en ook best spannend. Natuurlijk hadden we alle vertrouwen in onze eigen kennis en vaardigheden, maar toch durfden we onze passagiers pas na de landing te vertellen dat dit een historische vlucht was. De eerst volledig vrouwelijke ‘bemande’ vlucht, dat was zó bijzonder.’

Ook herinnert Liz zich dat zij eens terug moest taxiën om een man met vliegangst van boord te laten halen. Hij hoorde kort voor vertrek tot zijn verbazing geen mannelijke stem vanuit de cockpit, maar een vrouwenstem. Hij wilde echt niet de lucht in met een vrouwelijke piloot.

‘Gelukkig waren er ook veel mensen die de ‘unmanned’ vluchten geweldig vonden. Zo was er een bedrijf uit Groningen dat Transavia inhuurde en alleen wilde vliegen als het duo Van Giessel/Jennings-Clark met vrouwelijke cabinecrew kon worden geregeld. Het zijn te veel momenten en ervaringen om op te noemen, die mijn hart groen hebben doen kleuren’, zegt Liz Jennings Clark, die na 32 jaar afscheid heeft genomen.

‘Dat kwam in een stroomversnelling toen ik drie weken geleden hoorde dat mijn laatste vlucht al in oktober zou zijn omdat er in de maand november minder vluchten zijn. Ik had nog graag twee jaar langer doorgevlogen. In normale omstandigheden krijgen onze piloten nog een tweejarig doorvliegcontract aangeboden. Maar dat zit er wegens de coronacrisis niet in.’

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

Amex GBT neemt CWT over voor 526 miljoen euro

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Lekker op het terras aan de Vecht bij Flora Batava

Terug naar de toekomst in Ahoy

Star Clippers zet zeil naar Corsica

Festival TREK viert tiende seizoen met negen edities

Breitling doet inspiratie op in de Schotse hooglanden