Cinematografisch eerbetoon door KLM bij huisje 102

Zoals elk jaar maakt KLM op haar verjaardag, 7 oktober, het nieuwe huisje bekend. Dit jaar is er een Delftsblauwe miniatuurversie van Theater Tuschinski in Amsterdam gemaakt. Dit huisje wordt in de World Business Class van KLM aan passagiers uitgedeeld.

De bekendmaking van het nieuwe huisje komt drie weken voordat Tuschinski het honderdjarig bestaan viert. De schitterende bioscoop werd namelijk op 28 oktober 1921 geopend door de Poolse immigrant Abraham Icek Tuschinski. Samen met Hermann Ehrlich en Hermann Gerschtanowitz had hij al een bioscoopimperium opgebouwd in Rotterdam toen Tuschinski zijn oog liet vallen op een stuk grond bij de Munt in Amsterdam.

‘Fraai van lijn, mooi van steen’

Hier verrees een filmtheater dat ontworpen werd met een mengeling van bouwstijlen: Amsterdamse School, Jugendstil en art deco. De krant Het Vaderland schreef hierover bij de opening: “Den monumentalen Tuschinski-gevel, fraai van lijn, mooi van steen, dadelijk verradend dat hier een lichtspel zijn triomfen viert”. De mix van stijlen komt ook terug in de kleurige muurschilderingen en de sfeervolle verlichting van de sierlijke lampen.

Zowel in Rotterdam als in Amsterdam organiseerde Tuschinski galapremières met grote internationale sterren en hij introduceerde de rode loper in Nederland. De huidige eigenaar, Pathé, heeft het Theater Tuschinksi ingrijpend gerestaureerd en de sfeer van toen teruggebracht. Met succes: begin dit jaar werd het uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld door de Britse editie van Time Out Magazine.

“Nu de wereld stukje bij beetje weer opengaat, kijken wij ernaar uit om onze klanten weer naar culturele bezienswaardigheden zoals het Theater Tuschinski te kunnen brengen. Net als KLM kent het Theater Tuschinski een lange historie. Tuschinski’s gedachtengoed, het creëren van een warm thuisgevoel en klanten een memorabele ervaring bezorgen, is waar KLM ook voor staat. Theater Tuschinski is dan ook een prachtige aanwinst in de KLM-huisjescollectie.”

KLM President-directeur en CEO Pieter Elbers

Over de KLM-huisjes

Sinds de jaren vijftig reikt KLM Delftsblauwe huisjes gevuld met Bols Jenever uit aan World Business Class-passagiers tijdens intercontinentale vluchten. De huisjes zijn replica’s van bijzondere gebouwen in Nederland en gewilde verzamelobjecten. Sinds 1994 loopt het aantal huisjes synchroon met de leeftijd van KLM. Sindsdien wordt ieder jaar op of rondom KLM’s verjaardag op 7 oktober een nieuw exemplaar aan de collectie toegevoegd.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

NH Hotel Group verder als Minor Hotels

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Mercedes presenteert GT-topmodel

Ultraluxe: Four Seasons Private Jet Experience

TUI lanceert Golfbreaks dichtbij

Lekker op het terras aan de Vecht bij Flora Batava

Terug naar de toekomst in Ahoy