BCD/Crisis24: ‘De grootste risico’s op zakenreis voor 2023′

Oorlog, stijgende kosten voor vliegreizen en piraterij zijn risico’s die uw zakenreizigers dit jaar kunnen treffen, volgens de Global Risk Forecast 2023, een rapport van risico-experts Crisis24. Crisis24 is een partner van BCD Marketplace.

Global Risk Forecast 2023 onderzoekt de implicaties van geopolitieke gebeurtenissen zoals de Rusland-Oekraïne wat en wereldwijde energieverstoring en categorierisico’s zoals extreme weersomstandigheden en piraterij op laag niveau. Met deze inzichten kunt u zich beter voorbereiden op risicosituaties en deze beheren in uw beheerde reisprogramma. Als u bijvoorbeeld nadenkt over de gevolgen van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, denkt u in eerste instantie misschien aan reisbeperkingen. Maar voedselschaarste, energiestoringen en hogere prijzen voor goederen en diensten kunnen ook een uitdaging vormen voor uw bedrijfsresultaten en de reizen van uw zakenreizigers. Piraterij heeft bijvoorbeeld mogelijk geen invloed op de veiligheid van uw reizigers, maar kan leiden tot hogere verzendkosten voor producten die uw bedrijf gebruikt.

Categorie risico’s

Keer terug naar vliegreizen

De stijging van de exploitatiekosten van vliegreizen zal in 2023 aanhouden, aangezien de brandstof- en arbeidskosten stijgen en grotendeels worden doorberekend aan klanten via hogere tarieven. Ook westerse luchtvaartmaatschappijen krijgen te maken met de aanhoudende sluiting van het Russische luchtruim. Luchtvaartmaatschappijen zullen waarschijnlijk routes schrappen (met name tussen Europa en Azië), tarieven verhogen en partnerschappen uitbreiden (als een kosteneffectieve manier om het bereik van hun netwerken te vergroten).

Nieuwe technologieën zullen de passagierservaring verbeteren, maar kunnen veiligheids- en beveiligingskwetsbaarheden blootleggen.

Extreme weersinvloeden

Het weerevenement La Nina heeft drie opeenvolgende jaren plaatsgevonden. Het heeft bijgedragen aan een opwaartse trend in extreme weersomstandigheden en belooft frequentere en intensere periodes van droogte, extreme hitte en hevige regenval. Het laatste La Nina-evenement zal naar verwachting dit jaar eindigen, maar de secundaire gevolgen, waaronder verstoring van transport en nutsvoorzieningen, voedseltekorten en natuurbranddreigingen, zullen tot 2023 aanhouden.

Stijgende piraterij op laag niveau

Piraterij op laag niveau, waarbij doorgaans wordt overvallen vanaf schepen dicht bij de kust, zal waarschijnlijk toenemen en opduiken in gebieden waar dit nog niet eerder is gemeld. De spike zal resulteren in hogere verzendkosten.

Fallout van de COVID-19-pandemie

COVID-gerelateerde verstoringen zullen dit jaar doorgaan. Wereldwijde problemen met de toeleveringsketen zullen waarschijnlijk tot in 2024 aanhouden, deels als gevolg van deze verstoorders.

Andere gezondheidsproblemen

Door vaccinatie te voorkomen ziekte-immunisatieprogramma’s werden grotendeels stopgezet tijdens de pandemie, vooral in landen met ondergefinancierde gezondheidszorgprogramma’s. Als gevolg hiervan zien landen over de hele wereld nu een toename van infecties onder deze ziekten. Afgezien van de gevolgen voor de gezondheid, heeft dit ook economische gevolgen, aangezien het ziekteverzuim van werknemers toeneemt. Veel landen zijn niet gewend aan uitbraken van deze aandoeningen (aangezien immunisatie dit in het verleden had voorkomen). Grotere landen en landen met door de overheid gefinancierde gezondheidszorgstelsels zouden het beter aan moeten kunnen.

Toeleveringsketens in Azië-Pacific

Internationale overeenkomsten herstructureren de manier waarop toeleveringsketens werken in Azië-Pacific. De in november 2020 ondertekende RCEP-overeenkomst (Regional Comprehensive Economic Partnership) verbindt enkele van de grootste economieën van Azië nauwer met China. Het IPEF (Indo-Pacific Economic Framework), gelanceerd door de VS in mei 2022, is naar voren gekomen als tegenwicht tegen het Chinese economische leiderschap in Azië. Dit betekent ook een duidelijke escalatie van de economische concurrentie tussen de VS en China, wat op middellange termijn een verschuiving in toeleveringsketens zal veroorzaken.

(bron: BCD)

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

Ook Condor met stand met stand aanwezig op TravDay

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Festival TREK viert tiende seizoen met negen edities

Breitling doet inspiratie op in de Schotse hooglanden

Galtür organiseert hét langlaufevenement van het jaar ‘Galtür Nordic Volumes’

Bucketlistreis in 2026: zonsverduistering op Groenland

Regent Seven Seas Cruises neemt nieuw schip in ontvangst