Frank Allard stopt als voorzitter van de BARIN, de belangenbehartiger van de luchtvaartsector in Nederland. Die aankondiging deed hij donderdagavond tijdens de nieuwjaarsreceptie, die als altijd werd gehouden in het Hilton hotel op Schiphol.

In het 50-jarig bestaan van de BARIN, voor die tijd bekend onder de naam AFARIN, heeft hij deze functie 25 jaar bekleed. Tijdens de bestuursvergadering in maart wordt een nieuwe voorzitter gekozen, die op 1 april wordt gepresenteerd. ‘Na al die jaren is het mooi geweest’, stelde Allard.

Gastspreker Michel Adam, senior manager Aviation Environment van IATA, ging nader in op de relatie tussen hogere vliegprijzen en de beperking van uitstoot.
Hogere ticketprijzen helpen niet om de CO2-uitstoot van het vliegverkeer te verminderen, was zijn stelling. Het gaat erom het vliegen zelf duurzamer te maken. En daaraan wordt volgens hem door de airlines zelf hard gewerkt.

De IATA, de wereldwijde luchtvaartorganisatie, heeft zichzelf tot doel gesteld om emissies van vliegverkeer in 2050 met 50 procent gereduceerd te hebben, onder andere met nieuwe technieken en gebruik van duurzame vliegbrandstof. Daarnaast zijn er maatregelen van individuele airlines.

Het invoeren van een vliegtaks, om vliegen duurder te maken, werkt volgens Adam niet. ‘Passagiers kijken dan of ze ergens anders goedkoper kunnen vliegen. Het is niet zo dat er door een vliegtaks niet gevlogen wordt. Alleen vliegt het toestel met een kleinere bezetting.’

‘De vraag is niet: vliegen of niet vliegen. Het gaat om duurzaam vliegen. Dat is waar de industrie zelf mee bezig is.’

Foto: Frank Allard stopt als voorzitter van de BARIN.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.