Friday, April 3, 2020

Grote boekingssites niet coulant voor hotels, hostels en B&B’s

0

Wereldwijd komen hoteliers, hostels en B&B’s in problemen door de strenge voorwaarden waar boekingsplatforms, zoals Expedia en Booking.com, de hotels aan houden. “Ze geven in algemene bewoording aan dat hun eigen belangen voor gaan”, dat zegt Dirk Beljaarts (directeur van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland).

Hotels in heel Nederland proberen met man en macht hun contracten na te komen zodat er geen gedwongen ontslagen hoeven te vallen. In het geval van annuleringen eisen platformen volgens de branchevereniging bijvoorbeeld binnen vijf dagen geld terug, waardoor hoteliers in betaalproblemen komen. Daarnaast is er voor hoteliers geen goede mogelijkheid om de gast een aanbieding te doen voor het verplaatsen van de boeking. Terwijl gasten hier vaak wel om vragen. Daarom roept KHN boekingsplatforms op solidair te zijn met hun hotelpartners en ze tegemoet te komen in deze moeilijke tijd.

De hoteliers begrijpen dat de gezondheid van gasten en medewerkers op nummer 1 staat. Dus vanuit de branche is er veel begrip voor het uitstellen van een bezoek, bijvoorbeeld als de gast zelf ziek is door het coronavirus en daardoor niet kan reizen, dan wel doordat er een uitreis- of inreisverbod geldt. In een economische crisistijd is liquiditeit belangrijk om te overleven. Beljaarts: “Hulp van onze leveranciers is hierbij belangrijk. Gelukkig ziet KHN dat op grote schaal gebeuren. We hebben elkaar immers nodig om allemaal te kunnen overleven. Samen met branchepartners, zoals brouwers en groothandels, zette KHN bijvoorbeeld de actie ‘helpdehoreca.nl’ op. Gasten kunnen hier vouchers kopen voor hun favoriete horecazaak, voor op het moment dat deze weer open gaat. Van de kant van de Online Travel Agencies (OTA’s) wordt echter geen enkele hulp aangeboden.”

“Het is ronduit teleurstellend om te zien dat waar vele kleine en grote leveranciers er alles aan doen om hun klanten in de horeca te helpen, élke hulp van de boekingsplatforms (waarvan we weten dat er miljardenwinsten gemaakt worden) uitblijft. Géén opschorting van betaling en geen kwijtscheldingen. Niets!”, aldus Beljaarts. KHN roept ze dan ook op om per direct te komen met bovengenoemde hulp én met lagere commissiepercentages met een ingroeimodel, zodat ze ook hun verantwoordelijkheid nemen in de opbouw van de sector. Oude commissiepercentages zouden pas weer van kracht moeten worden als de omzetten/aantallen kamerovernachtingen weer op het oude of tenminste gezonde niveau zijn.

Hotels wereldwijd worden hard geraakt door de coronacrisis en vechten voor hun voortbestaan en het behoud van werkgelegenheid. Beljaarts: “De strenge eisen waar de platforms de hotels aan houden, brengt ze in zware problemen. Veel hoteliers willen in gesprek met gasten voor het verplaatsen van een boeking. Dit is in de huidige werkwijze van de meeste platforms bijna onmogelijk. Daarnaast eisen sommige platforms in het geval van annuleringen binnen vijf dagen van een hotelier het geld terug. Dit brengt veel hotels in grote liquiditeitsproblemen.”

KHN riep de platformen daarom in een brandbrief op de hotelsector te helpen. Bijvoorbeeld door zelf garant te staan bij annuleringen naar de gast en een langere periode in te bouwen bij het terugstorten van gelden door het hotel aan het platform. Ook kunnen ze hoteliers helpen door niet automatisch te annuleren maar door het uitstel van boekingen en aanbiedingen later in het jaar beter te promoten. “Het is toch van de zotte dat gezonde horecabedrijven om dreigen te vallen vanwege dit soort harde contracteisen. KHN doet daarom een beroep op steun van de platforms om de hoteliers en de toeristische sector te helpen. De reacties van de grootste ota’s op de brandbrief zijn zeer teleurstellend; ze geven in algemene bewoording aan dat hun eigen belangen voor gaan. Het wordt tijd dat de rijksoverheid en ACM hard ingrijpen zodat we na de coronacrisis nog een gezonde toekomst hebben voor de hotels in Nederland. KHN heeft een derhalve een melding ingediend bij de ACM.” Booking zou gisteren hebben laten weten dat het voor het grote deel van de boekingen mogelijk zou zijn om om te boeken of een voucher te geven, maar Beljaarts laat aan het Financieel Dagblad weten: “Booking.com is een meester in mooi weer spelen. Ze doen iets anders dan ze schrijven.”

Update: Schiphol sluit pieren

0

Schiphol geeft verder invulling aan kern Schiphol en houdt enkel de D, E en F pier in gebruik. De B pier blijft deels toegankelijk voor de gates waar reizigers met een bus naar het vliegtuig gebracht worden.

De overige gates op de B pier en de volledige C, G en H/M pier zijn buiten gebruik. Deze zetten we in om vliegtuigen te parkeren. Op die manier verkleint Schiphol haar operatie verder en richt de luchthaven zich in op de activiteiten die passen bij deze crisissituatie.

De luchthaven biedt sinds een week de faciliteiten voor vertrekkende reizigers al in afgeslankte vorm aan. De check-in is beperkt tot Vertrek 2 en 3, waarna reizigers met een bestemming binnen Schengen door het tijdelijke securityfilter nabij Vertrek 1 gaan. De overige reizigers gaan door het securityfilter bij Vertrek 2. Achter de securitycontrole blijven Lounge 1 voor vluchten van en naar Schengenlanden en Lounge 2 voor overige vluchten open. Vanaf vandaag sluiten de faciliteiten en de toegang tot Lounge 3.

“De afgelopen dagen waren er nog ongeveer 5% van de reizigers en 10% van de vliegbewegingen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Onze operatie wordt kleiner, maar we blijven altijd open. Op die manier kan iedereen weer thuiskomen en komen bijvoorbeeld groente, fruit en medische hulpmiddelen op plaats van bestemming” aldus Miriam Hoekstra- van der Deen, Directeur Airport Operations.

Emirates hervat eerste passagiersvluchten op 6 april

0
Emirates Boeing 777

Emirates heeft toestemming gekregen om een selectie aan passagiersvluchten te hervatten. Vanaf maandag 6 april start de luchtvaartmaatschappij met het uitvoeren van de eerste vluchten van Dubai naar Londen Heathrow, Frankfurt, Parijs, Brussel en Zürich. Er worden vier vluchten per week naar Londen Heathrow uitgevoerd en drie per week naar de andere steden.

Voorlopig worden de vluchten alleen uitgevoerd vanaf Dubai International Airport Terminal 2 en zijn deze enkel bedoeld voor uitgaande passagiers van de VAE. De vrachtruimte aan boord van de passagierstoestellen zal ook optimaal gebruikt worden in beide richtingen, om zo essentiële goederen te kunnen blijven vervoeren en de wereldwijde handel te ondersteunen.

Reizigers thuisbrengen
HH Sheikh Ahmen bin Saeed Al Maktoum, voorzitter en Chief Executive van Emirates Airline en Group, zei: “Deze eerste passagiersvluchten zijn bedoeld voor onze reizigers die weer terug willen keren naar hun thuislanden en families, mits er wordt voldaan aan de toegangseisen van de landen van bestemming. We willen de regering van de VAE en al onze partners bedanken voor hun steun in het verzekeren van een soepel verloop van onze vluchten.”

Hij voegt toe: “Hoewel we hopen zo snel mogelijk al onze vluchten weer te kunnen uitvoeren, erkennen we de uitdagingen waar veel steden mee te maken hebben bij de aanpak van de COVID-19 uitbraak. Ons netwerk kan alleen worden hersteld door de reisbeperkingen te verminderen en daarom onderhouden we dagelijks contact met alle autoriteiten om op de hoogte te blijven van de laatste updates. We werken nauw samen met de autoriteiten om onze diensten te hervatten, rekening houdend met de veiligheid en het welzijn van onze crew en passagiers op elk moment. We monitoren de situatie voortdurend en kondigen aanvullende vluchten aan zodra deze beschikbaar worden.”

 

 

 

Emirates Skywards biedt meer flexibiliteit

0

Emirates Skywards, het loyaliteitsprogramma van Emirates, ondersteunt de meer dan 27 miljoen members door het beleid te versoepelen, flexibiliteit toe te voegen en uitbreidingen op te nemen. Op deze manier komt het loyaliteitsprogramma tijdens de coronacrisis zoveel mogelijk haar members tegemoet.

Behoud van status
Emirates Skywards Silver, Gold en Platinum members met een beoordelingsdatum voor 1 maart 2021 behouden hun huidige status met slechts 80% van de gebruikelijke reisvereisten. Dit betekent dat Silver members nu slechts 20.000 Miles hoeven te verzamelen, Gold members 40.000 en Platinum members 120.000 om de status te behouden.

Daarnaast wordt de status van Emirates Skywards members die hun bestaande niveau niet kunnen behouden tijdens de statusbeoordelingen die tussen maart en september 2020 plaatsvinden, automatisch verlengd tot 31 december 2020.

Verlenging van Miles geldigheid
Members met Skywards Miles die binnenkort verlopen, hoeven zich geen zorgen te maken – het loyaliteitsprogramma heeft de geldigheid verlengd tot 31 december 2020. Skywards Miles kunnen tot 11 maanden van tevoren worden ingewisseld voor een breed scala aan beloningen, waaronder vliegtickets van Emirates en partnerluchtvaartmaatschappijen, vluchtupgrades, hotelverblijven en bijzondere activiteiten. Members kunnen bijvoorbeeld in april hun Skywards Miles gebruiken om een Emirates vliegticket te boeken voor reizen in maart 2021.

Dr. Nejib Ben Khedher, Divisional Senior Vice President van Emirates Skywards zei: ‘Emirates Skywards volgt de wereldwijde situatie nauwlettend en uiteraard zijn wij er voor onze members gedurende deze roerige tijd. We begrijpen dat onze members wellicht bezorgd zijn over het behoud van hun status of over de geldigheid van hun Miles. Daarom hebben we ons beleid versoepeld om hen tijdens deze wereldwijde crisis zoveel mogelijk tegemoet te komen. Het is mogelijk dat de wijzigingen en details van dit versoepelde beleid niet onmiddellijk te zien zijn in de sectie ‘Mijn account’ op emirates.com, dus we vragen om begrip en geduld tijdens deze ongekende tijden voor alle luchtvaartmaatschappijen. Ondertussen dringen we iedereen aan die zich in getroffen steden bevinden, om thuis te blijven en veiligheid voorop te stellen.’

Thuis gebruik maken van de Skywards Miles
Tijdens het thuisblijven en thuiswerken kunnen members nog steeds Skywards Miles verdienen met hun dagelijkse online aankopen door de Emirates Skywards creditcards te gebruiken om Miles te sparen voor toekomstige beloningen. Meer informatie is beschikbaar in de Skywards-sectie van de Emirates App en op www.emirates.com/skywards.

Het Emirates Skywards-team werkt 24/7 achter de schermen om de 27 miljoen members te ondersteunen bij hun vragen. Daarnaast wordt er druk gewerkt aan het aanbieden van nieuwe producten waarvan members kunnen profiteren zodra de services van Emirates weer op de rails zijn.

Emirates Skywards members kunnen de volledige details van de omboekingsopties hier bekijken.

Hotelketen Marriott opnieuw getroffen door datalek

0

De Amerikaanse hotelketen Marriott heeft opnieuw te maken gehad met een datalek. Hierbij hebben hackers inzicht gekregen in de gegevens van 5,2 miljoen gasten.

Dat heeft Marriott zelf bekend gemaakt op zijn website, waar wordt gesproken over een ‘property system incident’.
Het lek zou eind februari 2020 zijn ontdekt. Hierbij is gebruik gemaakt van login-gegevens van twee medewerkers van een franchisenemer van Marriott. De activiteit zou al sinds half januari aan de gang zijn.
Het zou gaan om contactgegevens van klanten, zoals naam, mailadressen, telefoonnummers en informatie over het loyalty-systeem, maar zonder informatie over wachtwoorden.
Marriott heeft de betroffen klanten inmiddels via een mail op de hoogte gesteld.

In november 2018 maakte Marriott bekend dat hackers toegang hadden tot persoonsgegevens van 500 miljoen klanten van de hotelketen. Dat aantal werd later naar beneden bijgesteld, naar maximaal 383 miljoen klanten.
De Britse datawaakhond Information Commissioner’s Office (ICO) legde de hotelketen in 2019 hiervoor een boete op van omgerekend 110 miljoen euro. Marriott ging hiertegen toen in beroep.
Marriott is de grootste hotelketen in de wereld, met een portfolio van meer dan 7.300 accommodaties en 30 merken in 134 landen. Bekende labels zijn onder andere Sheraton, Westin en de Renaissance hotels. (Foto Shutterstock)

Emirates SkyCargo ondersteunt goederenverkeer

0
Emirates Boeing 777

Emirates SkyCargo heeft bijna 500.000 COVID-19 testkits naar Sao Paulo in Brazilië vervoerd. De luchtvrachtvervoerder vloog van Guangzhou via Dubai naar Sao Paulo. In dezelfde week vervoerde Emirates ook twee speciale charters uit van Hong Kong naar Sydney met bijna 200.000 medische voorraden, waaronder handdesinfectiemiddelen en beschermende gezichtsmaskers. Ook werden op een andere vlucht farmaceutische voorraden naar Karachi vervoerd. In deze tijden van crisis zet Emirates SkyCargo haar volledige capaciteit in om wereldwijde goederenverkeer te ondersteunen.

100 ton medisch materiaal
Als onderdeel van een speciale charteroperatie vervoerde een Emirates Boeing 777-vrachtvliegtuig bijna 100 ton medisch materiaal inclusief ziekenhuisapparatuur naar Milaan en werd meer dan 55 ton temperatuurgevoelige geneesmiddelen vanuit Mumbai naar New York overgevlogen. Tussen maart en april zal de luchtvaartmaatschappij ook negen vrachtvluchten naar Boedapest uitvoeren als onderdeel van een charter om benodigdheden zoals gezichtsmaskers en veiligheidsmateriaal naar Hongarije te vervoeren.

Ondersteunen van wereldwijde economieën
Opererend in een snel veranderende mondiale omgeving, heeft Emirates SkyCargo haar activiteiten en netwerk moeten aanpassen en herzien. Zo kan de luchtvrachtvervoerder transport van essentiële grondstoffen blijfven faciliteren, maar ook economieën en bedrijven ondersteunen in het behoud van continuïteit door wereldwijde toeleveringsketens draaiend te houden.

‘In deze roerige tijden blijven we ons meer dan ooit inzetten op het gebied van het wereldwijd vervoeren van essentiële goederen zoals voedsel en medicijnen. Evenals het invliegen van veiligheidsmateriaal, machines en andere componenten die van vitaal belang zijn voor bedrijfscontinuïteit in bepaalde industrieën,’ aldus Nabil Sultan, Emirates Divisional Senior Vice President, Cargo. ‘Als een behendige, klantgerichte onderneming hebben we binnen zeer korte tijd een nieuw netwerk en planning voor onze vrachtoperaties kunnen opbouwen, waarbij we ook gebruik hebben gemaakt van de capaciteit van het benedendek op onze widebody Boeing 777-passagiersvliegtuigen, die de vrachtcapaciteit aanvullen. Daarnaast hebben we, om de activiteiten in dit nieuwe scenario te consolideren en de kosten te verlagen, ook al onze vrachtafhandelingsactiviteiten tijdelijk verplaatst naar Dubai International Airport (DXB). Dit alles zorgt ervoor dat we sneller reageren op verzoeken van onze klanten uit alle delen van de wereld’, voegt Sultan toe.

Vrachtvluchten met gebruik van passagiersvliegtuigen
Emirates SkyCargo heeft een nieuw vluchtschema aangekondigd voor haar wereldwijde vrachtoperaties, waaronder ook vrachtvluchten die worden uitgevoerd met de Boeing 777-passagiersvliegtuigen. Deze vluchten bieden ongeveer 40 ton laadvermogen per onderdek per vlucht en vormen een aanvulling op de vrachtcapaciteit die wordt aangeboden op de totale Emirates vloot aan vrachtvliegtuigen.

Deze vrachtvluchten vervoeren cargo naar meer dan 30 bestemmingen in het Midden-Oosten, Afrika, Azië, Europa en Australië, waarbij de meeste bestemmingen worden aangedaan met meerdere wekelijkse en dagelijkse vluchten. Voor de schema’s van vrachtvluchten uitgevoerd door passagiersvliegtuigen, is rekening gehouden met een optimale interconnectiviteit met de geplande vrachtoperaties van Emirates. Naast geplande vluchten zal Emirates SkyCargo ook chartervluchten en ad-hoc operaties uitvoeren op basis van de marktvraag.

Emirates SkyCargo verzorgt dagelijkse vrachtvluchten vanaf Amsterdam Schiphol Airport en Maastricht Aachen Airport van en naar Dubai. Meer informatie over de geplande vluchten van Emirates SkyCargo is te vinden op de website van de luchtvrachtmaatschappij.

Consolidatie van vrachtoperaties op Dubai International Airport
Met ingang van 1 april 2020 zal Emirates SkyCargo al haar vrachtafhandelingsactiviteiten op Dubai International Airport consolideren en de activiteiten op Emirates SkyCentral DWC, de terminal die momenteel de vracht van Emirates afhandelt, tijdelijk opschorten. De overstap zal de luchtvrachtmaatschappij helpen vrachtoperaties te stroomlijnen tussen bestaande vrachtvluchten en de nieuwe speciale vrachtvluchten die worden uitgevoerd door passagiersvliegtuigen.

AIS Airlines schiet te hulp

0
Luchtvaartmaatschapij AIS maakt van nood zinvolle deugd
Luchtvaartmaatschapij AIS maakt van nood zinvolle deugd

Nederlandse luchtvaartmaatschappij AIS Airlines uit Lelystad ziet zich geplaatst voor een toenemend aantal aanvragen van ziekenhuizen uit het buitenland voor ad hoc chartervervoer van medisch personeel.

De luchtvaartmaatschappij kan en wil in deze vragen voorzien nu haar reguliere vluchtuitvoering naar Berlijn en Stuttgart is gestaakt en vandaag ook voor het laatst een lijndienst in Zweden wordt gevlogen.

Daardoor zijn de vliegtuigen ook beschikbaar voor het uitvoeren van repatriëringsvluchten om gestrande of zieke passagiers. In alle gevallen zullen daarbij de richtlijnen van het RIVM strikt worden gevolgd.

Hoewel voorlopig tot eind april geen lijndiensten zullen worden uitgevoerd, staat de luchtvaartmaatschappij paraat om deze direct weer op te starten wanneer dit weer mogelijk is.

Expo 2020 in Dubai wordt verschoven

0

Expo 2020 in Dubai is een jaar uitgesteld. Dat heeft de organisatie op de website laten weten. Expo 2020 zou op 20 oktober dit jaar van start gaan en tot 10 april 2021 duren.

Het formele besluit tot uitstel moet nog worden goedgekeurd. Aan Expo 2020 zouden deelnemers uit 192 landen meedoen. Volgens de organisatie zijn te veel deelnemende landen momenteel getroffen door de corona-crisis. De organisatie zegt de regels van de lokale autoriteiten en de wereld gezondheidsorganisatie WHO te volgen.

De 35-ste wereldtentoonstelling vindt plaats in een speciaal gebouwd complex. De deelnemende landen en bedrijven kunnen zich profileren op sociaal-cultureel gebied, techniek en economie. Voor het toerisme in Dubai is de expo een grote kans om zich te presenteren.

NOW-regeling klaar, loketten bijna open

0
NOW-regeling klaar, loketten bijna open
NOW-regeling klaar, loketten bijna open

Het kabinet wil tijdens de coronacrisis banen en inkomens van mensen beschermen. Daarom is op 17 maart jl. een economisch noodpakket aangekondigd. Eén van de maatregelen is een tegemoetkoming in de loonkosten voor bedrijven die nu omzetverlies lijden. De voorwaarden van deze Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW) zijn vandaag bekendgemaakt.

UWV streeft ernaar dat bedrijven vanaf 6 april aanstaande een aanvraag kunnen indienen. Bedrijven die aan de voorwaarden voldoen, kunnen binnen twee tot vier weken een voorschot verwachten.

Bedrijven die gedurende drie maanden ten minste 20 procent omzetverlies hebben, kunnen hiermee vanaf 1 maart een tegemoetkoming van maximaal 90 procent van de loonsom krijgen naar rato van de omzetdaling. Bij een omzetverlies van 100 procent is dat 90 procent, bij bijvoorbeeld 50 procent omzetverlies wordt dat dan 45 procent van de totale loonsom. Voorwaarde is dat ze hun medewerkers hun reguliere salaris blijven doorbetalen en dat bedrijven tijdens de periode dat er subsidie wordt ontvangen geen aanvraag doen voor ontslag om bedrijfseconomische redenen. Minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: “De maatregelen om het coronavirus te bestrijden hebben grote impact op kleine en grote bedrijven. Het werk en daarmee de omzet vallen soms helemaal stil. Ik snap heel goed dat dit leidt tot zorgen en onzekerheid. Met de NOW ondersteunen we werkgevers die ook in deze moeilijke periode vasthouden aan hun werknemers, ook diegenen zonder vast contract.”

Omzet
In de regeling spelen twee variabelen een grote rol: de omzet en de loonsom. Hoe hoger het omzetverlies, hoe hoger de tegemoetkoming in de loonsom voor de werkgever. Om de hoogte van het omzetverlies te bepalen, moeten werkgevers eerst hun totale omzet uit 2019 delen door vier. Zij vergelijken dat vervolgens met de omzet in maart-april-mei 2020. Maar soms is uitblijvende klandizie pas later terug te zien in de omzetdaling. Daarom kunnen werkgevers ook een periode aangeven voor de omzetvergelijking die één of twee maanden later start.

Als een bedrijf uit een aantal bedrijfsonderdelen (rechtspersonen) bestaat die samen een concern vormen, wordt de omzetdaling van het hele concern aangehouden. Anders kan de organisatie van het concern grote invloed hebben op de hoogte van de subsidie. En het kabinet vindt het daarnaast aan een concern om verantwoordelijk met medewerkers om te gaan als over het geheel genomen geen sprake is van een forse omzetdaling.

Loonsom
Voor de loonsom worden gegevens uit de loonaangifte bij de Belastingdienst gebruikt. Deze neemt UWV automatisch over. UWV neemt hierbij als grondslag het zogenaamde socialeverzekeringsloon. Hier komt voor alle bedrijven dezelfde opslag van 30 procent bovenop voor werkgeverslasten zoals de opbouw van het vakantiegeld, pensioen en de werkgeverspremies. Er zit daarnaast een maximum aan het loon per werknemer van 9538,- euro per maand. Salaris boven dit bedrag wordt niet gecompenseerd. Ruim 98,5 procent van de werkenden valt onder dit maximum.

De loonsom in de subsidieperiode wordt vergeleken met de loonsom van januari zoals bekend bij de Belastingdienst. Als die ontbreekt, wordt de loonsom van november 2019 genomen. Om calculerend gedrag te voorkomen, worden wijzigingen in de loonaangifte van januari die na 15 maart zijn doorgegeven, voor deze regeling niet meegenomen. Vanwege het belang van de loonsom voor de subsidie is het belangrijk dat werkgevers tijdig loonaangifte blijven doen bij de Belastingdienst.

Flexwerkers
Iedereen voor wie loonaangifte wordt gedaan en verzekerd is voor de WW, ZW of WIA, valt onder de loonsom waarvoor subsidie ontvangen kan worden. Ook het salaris van flexwerkers wordt gecompenseerd, er is geen onderscheid naar contractvorm. Het kabinet roept werkgevers samen met de werkgevers- en werknemersorganisaties op om, indien mogelijk, flexwerkers door te betalen. Als de loonsom krimpt omdat er minder mensen doorbetaald worden, daalt de tegemoetkoming mee.

Aanvragen, voorschot en uitbetalen
UWV streeft ernaar om de regeling vanaf 6 april uit te voeren, maar is nog bezig met de laatste testen voor de uitvoering van de regeling. Naar verwachting gaat het loket bij UWV 6 april open. De aanvraagperiode loopt tot en met 31 mei 2020. Werkgevers geven bij de aanvraag de verwachte omzetdaling op. Als UWV positief oordeelt, keert UWV een voorschot van 80% uit. Dat gebeurt in drie termijnen. Het eerste deel van het voorschot wordt uitgekeerd binnen twee tot vier weken na de indiening van de aanvraag, al verwacht UWV dat dit voor de meeste bedrijven sneller kan.

Binnen 24 weken na afloop van de periode waarover de NOW is toegekend, dient de werkgever vaststelling van de subsidie aan te vragen. In beginsel is hiervoor een accountantsverklaring vereist. Vervolgens zal UWV binnen 22 weken een eindafrekening doen. Die kan hoger of lager uitvallen dan bij de eerste opgave werd verwacht. Bedrijven met acute liquiditeitsproblemen kunnen worden geholpen met de andere maatregelen uit het noodpakket.Het kabinet zal monitoren wat de precieze werking van de maatregel is en – indien nodig en mits uitvoerbaar – aanpassingen doorvoeren. Daarnaast is het, gezien de snelheid waarmee deze regeling is ontwikkeld, onvermijdelijk dat UWV de komende tijd nog uitdagingen in de uitvoering het hoofd zal moeten bieden. Het kabinet heeft veel waardering voor het werk dat UWV in korte tijd verzet.

Tozo
Afgelopen vrijdag zijn de voorwaarden voor de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo) gepubliceerd. Deze regeling ondersteunt zelfstandige ondernemers, onder wie zzp’ers, met inkomensondersteuning en bedrijfskrediet, zodat zij een betere kans hebben om hun bedrijf voort te zetten. De regeling wordt uitgevoerd door gemeenten en geldt vooralsnog tot 1 juni.

Kook live mee met Big Green Egg-chef Michel Lambermon

0

Wil je in deze bizarre tijd even ontspannen? Vandaag om 15.30 uur gaat Big Green Egg-chef Michel Lambermon weer live voor je koken.

Dan kun je met hem meekijken, vragen stellen over de bereiding of zelfs live mee koken.
Klik hier voor de live stream.

Wat eten we?
Gegrilde Chinese kool met gepofte paprika, gegrilde zoete ui en gamba’s met een yoghurt/knoflookcrème. “Een prachtig gerecht en toch niet moeilijk”, laat de chef weten.

Live mee koken?
Als je onderstaande voorbereidingen treft duurt het EGGen zelf zo’n 30 minuten. Mocht je het gerecht later willen maken, ook geen probleem. De live stream is daarna meteen terug te kijken.

Wat heb je nodig?
Voor 4 personen

1 Chinese kool
2 rode punt paprika’s
2 zoete uien (mogen ook gewone zijn)
2 nicola aardappels (vastkokend)
12 gamba’s
1 tak platte peterselie (krul mag ook)
2 bosuitjes
Pijnboompitjes
10 mooie zwarte olijven
2 eetlepels olijfolie
1 tl ras el hanout of kerrie poeder
2 eetlepels BBQ saus
2 eetlepels Griekse yoghurt

Accessoires:
ConvEGGtor
Cast Iron Grid

Overige spullen:
Spatel
Kwastje
2 spuitflesjes (anders gewoon 2 lepels)
Slagerstouw
Mandoline (maar kan met de hand)
1 ziplock-zak of trekfolie

Voorbereidingen
Als je live mee wilt koken om 15:30 uur, bereid deze dingen dan even voor. Chef Michel doet dit ook. Spuitflesjes zijn leuk, maar natuurlijk niet verplicht.

Maak vast de gamba’s schoon en verwijder de darmkanaaltjes.
Meng de yoghurt met iets vers gemalen peper en de uitgeknepen knoflook en vul een spuitflesje als je die hebt.
Vul een tweede spuitflesje met de BBQ-saus.
Bruineer de pijnboompitjes in een pannetje.
Maak de uien schoon.
Snijd hele dunne plakjes (paar millimeter dik) van de gewassen aardappels en wrijf deze licht in met olijfolie.

Don't Miss