Veel meer treinen tussen Nederland en België

NS en de Belgische vervoerder NMBS verdubbelen het aantal Intercitytreinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32 per dag. In de dienstregeling van 2025 komt er een nieuwe, snelle verbinding bij. Met die verbinding zijn reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg dan nu. In iets meer dan twee uur verbinden we Amsterdam met Brussel.
NS zet hiervoor de nieuwe Intercity (ICNG) in die met een maximumsnelheid van 200 km per uur over de hogesnelheidslijn rijdt. Deze verbinding komt boven op een intercityverbinding tussen Rotterdam, Breda en Brussel.

Versnellen 
De kortere reistijd is mogelijk door snellere treinen, minder tussenstops en het nieuwe startpunt Amsterdam Zuid dat dichter bij de hogesnelheidslijn ligt dan Amsterdam Centraal. NS heeft speciaal voor de verbinding Amsterdam Zuid – Brussel Zuid-Midi nieuwe treinen besteld. Deze trein kan zowel in Nederland als België rijden. In de trein is ruimte voor 413 reizigers. Met deze nieuwe treinen gaat een lang gekoesterde wens van reizigers in vervulling voor een snelle Intercityverbinding tussen beide hoofdsteden. Reizigers uit bijvoorbeeld Utrecht of Den Haag stappen gemakkelijk over op deze nieuwe trein. De komende tijd werkt NS samen met NMBS de verdere details, zoals de dienstregeling en ticketprijzen, uit.

Wouter Koolmees, president-directeur NS: “Iedere reiziger die de trein kiest als vervoersmiddel naar Brussel, helpt mee bij het tegengaan van klimaatverandering. Aan ons de taak om de groene optie ook de makkelijke optie te laten zijn. Door deze forse uitbreiding gaan we vaker dan ooit naar Brussel en bieden we nog meer reizigers de mogelijkheid van een vlotte internationale treinreis.”

Verdubbelen 
Naast de 16 treinen vanaf Amsterdam Zuid, vertrekt straks ook 16 keer per dag een trein vanaf Rotterdam Centraal naar Brussel Zuid-Midi. Deze verbinding staat nu bekend als de Intercity Brussel vanaf Amsterdam Centraal. Deze trein rijdt vanaf Rotterdam via Breda en blijft op alle huidige tussengelegen stations stoppen. Hiermee blijft bijvoorbeeld de stad Mechelen rechtstreeks verbonden met Nederland en behouden reizigers van en naar de Brusselse luchthaven een directe trein. Reizigers vanuit Den Haag, Utrecht en Amsterdam stappen via Rotterdam Centraal over. De reistijd voor deze reizigers blijft vergelijkbaar met de huidige verbinding.

Populaire bestemming
In de eerste helft van dit jaar was Brussel onze populairste internationale bestemming. NS International verkocht het afgelopen half jaar gemiddeld zo’n 39.000 tickets per maand naar Brussel. Het aantal verkochte tickets voor Brussel groeit bij NS gemiddeld sneller dan andere bestemmingen. Na Brussel volgt Antwerpen als populairste bestemming. NS International verkocht in de eerste helft van 2023 gemiddeld zo’n 36.000 tickets per maand naar deze stad. Met de komst van deze Intercitytreinen en de huidige Thalys-treinen rijden in de dienstregeling 2025 naar verwachting 47 treinen per dag tussen Nederland en Brussel.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Populair

1

Vraag naar vliegverkeer wereldwijd met 8 procent gestegen

2

Forse groei AirPlus

3

Gratis wifi in alle treinen Thalys

4

Nieuw high-speed internet op Airport Weeze

5

Schiphol opent Lounge 2

Bekijk hier de nieuwste uitgave Business Traveller:

Lifestyle

Panasonic brengt LUMIX G97 & LUMIX TZ99

NIO introduceert Flexibele Upgrade Service

Star Clippers opnieuw vanaf Sint-Maarten

Conservatorium Hotel feestelijk met Maison Cartier

Breitling Avenger komt met nieuwe Night Mission-modellen