TUI Nederland doet het vooralsnog rustig aan als het gaat om het weer in gebruik nemen van hun drie toestellen van het type Boeings 737-MAX. Het toestel nadert naar verluidt al in januari in Europa groen licht om weer veilig te vliegen. Zo snel zal het in gebruik nemen van het toestel waarschijnlijk niet meteen lopen bij TUI, laat woordvoerder Petra Kok desgevraagd weten. Er gelden strenge protocollen. ‘Er zit beweging in, maar het zal nog wel even duren’
De vraag is aan de orde omdat de Amerikaanse luchtvaartinstantie FAA al goedkeuring gegeven om het voormalige probleemvliegtuig weer in gebruik te nemen, de Europese evenknie zou dat in de woorden van directeur Patrick Ky van de Europese toezichthouder EASA al in januari kunnen doen. Maar er is meer aan de orde.
Petra Kok: ‘Voor de operationele terugkeer is een besluit van EASA in navolging op dat van de FAA nodig en het opheffen van de luchtruimsluitingen die van toepassing zijn (ook de Nederlandse luchtvaartautoriteiten moeten het luchtruim voor de MAX nog weer open zetten). De Amerikaanse FAA heeft z’n goedkeuring al verleend. De Europese EASA zal binnenkort een concept AD (Airworthiness Directive) publiceren. Een definitieve goedkeuring moet dan nog volgen, maar wordt pas januari verwacht.’
‘Voordat de Boeing 737 MAX ingezet kan worden om vluchten uit te voeren, moeten nog heel wat procedures doorlopen worden (behalve de goedkeuring door de nationale luchtvaartautoriteiten en EASA). De luchtvaartmaatschappijen krijgen daarnaast verdere instructies over uit te voeren trainingen, aanpassingen in handleidingen en technische aanpassingen (zoals aanpassingen in software).’
‘De drie Boeing 737-MAX toestellen uit onze vloot staan op het moment in “storage” op Schiphol en worden conform protocol onderhouden en op regelmatige basis gecheckt (zoals het starten van de motoren). Dit geldt overigens voor alle vliegtuigen die in storage staan. Bij het weer operationeel krijgen van een vliegtuig wordt eveneens gewerkt conform een strikt protocol. Aan de hand van vastgelegde checklists moeten verschillende handelingen uitgevoerd worden.
Concluderend: ‘Er zit wel beweging in, maar het zal nog wel even duren voordat de Boeing 737 MAX weer ingezet kan worden.’